Ostatnia aktualizacja: 13 września 2017
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od wygranych w konkursach oraz grach i zakładach wzajemnych pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 proc. wygranej albo nagrody.
Płatnikiem jest organizator konkursu albo loterii promocyjnej, który zobowiązany jest, co do zasady, pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń)lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych i odprowadzić do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy od wygranej. Artykuł 30 ust. 3 ustawy o PIT wskazuje, że zryczałtowany podatek pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty jego uzyskania, w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, organizator powinien przekazać wyliczoną kwotę na rachunek właściwego urzędu skarbowego (art.42. ust 1 ustawy o PIT). Z kolei na podstawie art. 42 ust. 1a ustawy o PIT, do tego samego urzędu skarbowego należy przekazać deklarację PIT 8AR – nie później niż do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym postawiono do dyspozycji zwycięzcy wygraną albo nagrodę.
Podatnikiem podatku jest zwycięzca danego konkursu albo loterii promocyjnej. Z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o PIT wynika, że wartość wygranych stanowi dla niego przychód z innych źródeł. Na podstawie art. 41 ust. 7 że ustawy o PIT, jeżeli przedmiotem wygranej nie są pieniądze, to podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi, czyli organizatorowi, kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem nagrody lub świadczenia.
Istnieje możliwość zwolnienia od podatku wartości wygranych – pod warunkiem, że konkursy i gry organizowane i emitowane (ogłaszane)są przez środki masowego przekazu, takie jak prasa, radio i telewizja, oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, jeśli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Wskazuje na to art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
podstawa prawna:
[ulist style=”1″] ustawa z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (tekstjedn. DzU z 2016 r., poz. 471 ze zm.)ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekstjedn. DzU z 2017 r., poz. 459 ze zm.)
ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekstjedn. DzU z 2016 r., poz. 2032 ze zm.)
[/ulist]
"Trochę szukanie dziury w całym biorąc pod uwagę natłok hazardowych reklam dosłownie wszędzie..."
"To chyba konkurencja forebtu opłaca te teksty redakcji e-play... Co to za bzdurna informacja, w czasach, gdy dzieciaki oglądają reklamy sts skierowane tematycznie do dzieci i mlodziezy, dziadki kupują wnuczkom zdrapki "nie hazardowego" lotalizatora, a superbet niemal wyskakuje z lodówki i nie patrzy na wiek konsumenta. Wstyd e-play"
"Jakieś kompy znaleźli i jaka akcja? Oni już naprawdę nie mają kogo łapać i statystyki robią. Takie służby zaangażowane w proceder paru komputerów i opłakanych lokali. Marnują pieniądze podatników"
"Mnie to wkurza te obstawianie państwowego totalizatora: stoję w Żabce a przede mną emeryt podaje jakieś cyfry, kupuje losy, czas zabiera… w saloniku prasowym chce kupić gazetę a to był jakiś tam dzień kumulacji i ludzie poje@@ni stoją w kolejce i obstawiają liczby. To jest hazard. Hazard też jest w radio RMF „wyślij sms a już teraz każdy sms mnożymy x70” więc jak każdemu mnożą to co to za bonus? Może trzeba zacząć od ograniczenia tych konkursów SMS i zdrapek/obstawiania liczb na stacji w sklepie i kiosku?"
"Reklamy Totalizatora powinny być zabronione. To namawianie ludzi do hazardu. Emeryci wydają całe emerytury na zdrapki. W czasie losowania gadają że jeden trafił milion a że reszta przegrała 10 mln tego już nie powiedzą. Zakazać tych praktyk."