Brazylia – krajobraz po podpisaniu nowej ustawy

Najczęściej czytane Polecane Prawo hazardowe Ze świata
Wiktor Czerwiński 10/01/2024

Ostatnia aktualizacja: 16 stycznia 2024

Ustawa 14.790 która została podpisana 30 grudnia przez prezydenta Brazylii Lulę w celu stworzenia krajowego systemu licencjonowania zakładów sportowych sprawiła, że Brazylia stanie się dla wielu firm hazardowych najbardziej ekscytującym, nowo uregulowanym rynkiem. W sprawie nowego prawa pojawiły się jednak wątpliwości które w naszym materiale omówimy. Czego należy się spodziewać po rynku brazylijskim w 2024?

Wiele wyzwań i kilka niejasności

Po zatwierdzeniu ustawy, rząd federalny pracuje nad wydaniem szeregu rozporządzeń, które zdefiniują bardziej szczegółowe aspekty rynku zakładów bukmacherskich. Nadal istnieją wątpliwości, w jaki sposób sektor będzie nadzorowany, a także jakie będą wymogi i procedury, aby firma mogła uzyskać zezwolenie na działalność w Brazylii.

Chociaż obecne ustawodawstwo regulujące zakłady sportowe i gry online stanowi już prawo, to na kilka kluczowych kwestii należy będzie odpowiedzieć albo w drodze rozporządzeń wykonawczych Ministerstwa Finansów, albo w drodze skarg prawnych wnoszonych przez operatorów do brazylijskich sądów. Istnieje jeszcze szansa, że zmiany jakich dokonał prezydent Lula zostaną zastopowane przez parlament.

Ustawa określa podstawowe wytyczne i wprowadza pewne kryteria komercyjnego wykorzystania takie rynku takie jak założenie spółki z siedzibą w Brazylii, minimalny kapitał zakładowy dla spółek, wdrożenie call center na terytorium Brazylii w celu obsługi klienta obstawiającego czy strukturę korporacyjną oraz opłatę licencyjną w wysokości 6,2 mln USD ważnej przez okres do 5 lat. Nowe przepisy przewidują także 12% stawkę podatku od przychodów firm bukmacherskich (minus wypłaty nagród) oraz osobną 15% od wygranych graczy. Ta ostatnia po wecie prezydenckim, budzi jednak wiele niedopowiedzeń.

Prezydent Lula usankcjonował także przepis zezwalający, oprócz zakładów sportowych, na umieszczanie na stronach internetowych kasyn online. Sekcja ta wywołała kontrowersje podczas rozpatrywania tekstu w Kongresie i została unieważniona przez Senat, ale później przywrócona do prawa przez Izbę.

Według szacunków rynkowych od 60% do 80% pieniędzy przepływających przez sektor zakładów pochodzi właśnie z gier online, do których należą te kasyna. Z tego powodu rząd i sektor uznały to działanie za ważne dla zapewnienia atrakcyjności. Krytycy twierdzą jednak, że może to zwiększyć ryzyko nadmiernego zadłużenia użytkowników i uzależnienia graczy.

W ramach wstępnego naboru, ogłoszonego jeszcze przed przyjęciem ustawy, do Ministerstwa Finansów wpłynęło ponad 130 zgłoszeń od firm zainteresowanych działalnością na brazylijskim rynku zakładów wzajemnych. Na tej podstawie rząd szacuje, że mógłby zebrać około 620 mln R$ wyłącznie w formie opłat licencyjnch.

Wymagania wobec inwestorów

Sporym wyzwaniem dla wielu potencjalnych operatorów jest wysoka opłata licencyjna wnoszona z góry na 5 lat wynosząca 30 mln R$ (6,2 mln USD). Dodatkowo obecne przepisy ustawy 14.790, a konkretnie art. 7 nakazuje Ministerstwu Finansów wymaganie od wszystkich licencjonowanych operatorów posiadania brazylijskiego udziałowca posiadającego co najmniej 20 % ich firmy.

Jednak eksperci prawni twierdzą, że wymóg ten prawdopodobnie narusza konstytucję Brazylii, a także jej zobowiązania do przestrzegania różnych międzynarodowych traktatów inwestycyjnych i zostanie on zakwestionowany w sądzie.

Z szarego rynku na rynek regulowany

Bardzo istotną kwestią dla operatorów którzy działali już w Brazylii do tej pory są warunki jakie bedą ich obowiązywać w okresie przejściowym i w jaki sposób podmioty ubiegające się o licencję będą mogły przejść na rynek regulowany bez zaprzestania swojej obecnej działalności w Brazylii. Nowa ustawa nie określa tych warunków, dlatego należy oczekiwać iż zostanie to wyjaśnione w nadchodzących rozporządzeniach Ministerstwa Finansów.

Artykuł 39 ustawy 14.790 ustanawia kary administracyjne za oferowanie jakiejkolwiek formy zakładów po stałych kursach w Brazylii bez odpowiedniego zezwolenia. Jednakże art. 9 ustawy nakłada na Ministra Finansów także obowiązek ustalenia „warunków i terminów, nie krótszych niż sześć miesięcy, dla których już działające spółki mają dostosować się do przepisów tej ustawy i zasad ustanowionych na jej podstawie w drodze szczegółowych rozporządzeń”.

W obecnej sytuacji nie jest jasne, czy okres przejściowy może przekroczyć minimalny okres sześciu miesięcy ani jakie warunki zgodności mogą mieć zastosowanie do operatorów z siedzibą w Brazylii, którzy zamierzają uzyskać licencję.

Dodatkowym pytaniem jest w jaki sposób okres przejściowy będzie zgodny z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie licencji z października 2023 r. W rozporządzeniu tym formalne wyrażenie zainteresowania koncesją złożyło łącznie 134 operatorów w zamian za obietnicę otrzymania „priorytetu w przeglądzie ich aplikacji” po rozpoczęciu procesu licencjonowania.

W tym kontekście istnieją sprzeczne harmonogramy wprowadzenia dalszych przepisów wykonawczych, które będą wymagać od brazylijskich dostawców usług internetowych, reklamodawców oraz dostawców usług płatniczych i aplikacji internetowych zaprzestania działań związanych z witrynami nielicencjonowanymi.
W wyniku nowelizacji ustawodawstwa Senatu Brazylii zakaz przetwarzania transakcji przez nieuprawnionych operatorów przez firmy płatnicze lub inne instytucje finansowe zacznie obowiązywać dopiero w terminie określonym przez Ministerstwo Finansów, który musi wynosić co najmniej 90 dni od chwili rozpoczęcia uzyskiwania przez operatorów licencji.
Z kolei kary administracyjne za reklamowanie nielicencjonowanych operatorów wchodzą w życie z chwilą opublikowania przez ministerstwo rozporządzenia umożliwiającego przedsiębiorcom ubieganie się o koncesję.

Podatek od wygranych graczy

Niejasny jest też nowy podatek od wygranych graczy. Czy 15% podatek będzie dotyczył wygranych netto, wszystkich zwycięskich zakładów, czy tylko nagród powyżej określonego progu?

Zgodnie z pierwotnym ustawodawstwem zatwierdzonym przez Kongres Brazylii, 15-% podatek dochodowy byłby naliczany co roku w oparciu o roczne wygrane netto każdego gracza powyżej progu 2110 R$, czyli około 435 USD. Jednak częściowe weto prezydenta Luli wobec trzech konkretnych przepisów prawa, z których wszystkie dotyczyły opodatkowania wygranych graczy spowodowało kolejne wątpliwości co do interpretacji kwestii podatkowej.

Co więcej, Lula zawetował sekcję, która wyraźnie definiowała wygrane podlegające opodatkowaniu – „prêmios líquidos” — jako kwota wygrana przez gracza po odliczeniu ewentualnych strat, co powoduje niepewność, czy opodatkowane zostaną wygrane netto, czy zamiast tego wszystkie nagrody bez możliwości zrównoważenia przegranych zakładów.

Zgodnie z dekretem prezydenta utrzymanie tego punktu „skutkowałoby powstaniem podatku dochodowego innego niż weryfikowany w innych loteriach, powodując w ten sposób rozróżnienie w postępowaniu podatkowym bez uzasadnionego powodu”.

Przedstawiciele branży z niepokojem patrzą na decyzję Luli, ponieważ rozumieją, że brak zwolnienia może nie tylko zniechęcić użytkowników, ale także zachęcić ich do migracji na nielicencjonowane rynki. Warto zaznaczyć, że Kongres Brazylii ma władzę odrzucenia weta Luli i przywrócenia języka pierwotnego, a obserwatorzy prawni oczekują w najbliższej przyszłości wyjaśnienia tej kwestii przez Ministerstwo Finansów i Federalny Urząd Skarbowy Receita.

Kongres powróci do pracy 2 lutego i do 3 marca będzie miał czas na podjęcie decyzji, czy utrzymać, czy wycofać weto prezydenta Luli. Do odrzucenia weta prezydenta Luli potrzebne jest głosowanie bezwzględnej większości posłów (odpowiednik 257 parlamentarzystów) i senatorów (41).

Czy niektóre rodzaje gier kasynowych online zostaną wykluczone z rynku brazylijskiego?

Ustawa 14.790 nie określa, jakie rodzaje gier kasynowych online mogą być oferowane na brazylijskim rynku regulowanym. Zamiast tego po prostu uznaje, że „wydarzenia w zakresie wirtualnych gier online” mogą być przedmiotem zakładów o stałych kursach, podobnie jak wydarzenia sportowe w prawdziwym życiu.

Prawo definiuje gry internetowe jako „środek elektroniczny umożliwiający postawienie cyfrowego zakładu w grze, której wynik jest ustalany na podstawie wyniku przyszłego zdarzenia losowego za pomocą losowego generatora liczb, symboli, cyfr lub przedmiotów określonych w przepisach” .Można sobie wyobrazić, że gry w kasynie na żywo nie spełniałyby powyższej definicji, ponieważ są one ustalane na podstawie działań prawdziwych krupierów, a nie generatorów liczb losowych, chociaż obserwatorzy prawni są przekonani, że kasyno na żywo nadal ma duże możliwości dostosowania się do zasad administracyjnych.

Wydarzenia związane z grami online muszą również ściśle wpasowywać się w zawartą w nowym prawie definicję zakładu o stałych kursach, co rodzi pytania, czy określone formy jackpotów mogą być niedopuszczalne.
Jak wynika z komentarzy przedstawionych w mediach społecznościowych przez kluczowych urzędników biorących udział w procesie stanowienia prawa, zapewnienie większej przejrzystości w zakresie rodzajów dozwolonych gier kasynowych online wydaje się być kwestią, do której Ministerstwo Finansów przygotowuje się bezpośrednio.

.

„Dozwolone gry zostaną określone w zasadach, a reszta będzie zabroniona” – napisał 3 stycznia na LinkedIn José Francisco Manssur, specjalny doradca ministerstwa w odpowiedzi na uchwalenie ustawy 14.790.

Czy wszystkie oferty bonusowe zostaną zakazane?

Artykuł 29 ustawy 14.790 wyraźnie zabrania operatorom „oferowania w jakiejkolwiek formie zaliczki, premii lub wcześniejszej korzyści za postawienie zakładu, nawet jeśli stanowi to jedynie promocję, reklamę lub reklamę”. Na pozór sformułowanie to zdaje się nakładać całkowity zakaz wszelkich premii marketingowych za zakłady sportowe lub gry online.

Zamiarem ustawodawcy było jednak uniemożliwienie przyciągania ludzi dużymi premiami powitalnymi, jednak pewność co do prawidłowej interpretacji będziemy mieli dopiero po wydaniu przez organ regulacyjny rozporządzeń dotyczących marketingu.

Co z loteriami?

Nowa ustawa dodaje także nowe przepisy do istniejącej ustawy o loteriach z 2018 r. w celu nałożenia ograniczeń na prowadzenie gier loteryjnych, w tym wszelkich form zakładów o stałych kursach, w 26 stanach Brazylii i okręgu federalnym Brasilia.

Przełomowa decyzja Federalnego Sądu Najwyższego (STF) z września 2020 r. potwierdziła, że rząd federalny Brazylii jest uprawniony do regulowania gier loteryjnych na poziomie krajowym, ale także podtrzymała uprawnienia brazylijskich władz stanowych i gminnych do organizowania loterii w ramach ich własnych jurysdykcji.
W 2023 r. dwa stany – Rio de Janeiro i Paraná – rozpoczęły działalność w ramach lokalnych systemów licencyjnych w zakresie zakładów sportowych i potencjalnie innych gier po stałych kursach, a dodatkowe stany albo przygotowywały się do pójścia w ich ślady, albo do uruchomienia własnych platform państwowych we współpracy z prywatnymi firmami,

Artykuł 51 nowej ustawy potwierdza uprawnienia rządów stanowych do organizowania gier loteryjnych dozwolonych na mocy prawa federalnego bezpośrednio lub w drodze koncesji lub licencji przyznanych osobom trzecim.
Jednakże operacje objęte licencją stanową mogą być oferowane lub reklamowane wyłącznie graczom fizycznie znajdującym się na terytorium tego stanu, natomiast wszelkie oferty loterii stanowych muszą podlegać przepisom stanowym zgodnym z prawem federalnym. Nie jest od razu jasne, czy to ograniczenie zobowiązałoby składające oferty stany do pójścia w ślady Rio i Parany do utrzymania tych samych stawek podatkowych i opłat licencyjnych w przypadku zakładów o stałych kursach, jak na mocy ustawy 14.790, a także do dostosowania się do standardów federalnych dotyczących odpowiedzialnej gry i reklamy.

Bardziej kontrowersyjny jest art. 35-A ust. 2, obecnie dodany do ustawy 13.756 z 2018 r. Sekcja ta stanowi, że żadna firma nie może uzyskać więcej niż jednej koncesji i może prowadzić działalność w nie więcej niż jednym stanie.
Wydaje się, że przepis ten zapobiega sytuacji, w której operatorzy mogliby uniknąć licencji federalnej, uzyskując kilka zezwoleń na szczeblu stanowym na prowadzenie działalności na większych rynkach Brazylii, ale sprawiłoby także że wiele brazylijskich stanów korzystałoby z bardziej ograniczonej liczby wyspecjalizowanych dostawców loterii w celu wspierania własnej działalności.

Jest wielce prawdopodobne, iż ograniczenie to na podstawie skargi prawnej zostanie rozpatrzone przez STF.

Conar ustanawia zasady reklamy

Conar (Krajowa Rada Samoregulacji Reklamy) zatwierdziła „Załącznik X”, dokument zawierający zasady samoregulacji w zakresie reklamowania zakładów bukmacherskich w Brazylii. Przepisy zawarte w załączniku X są omawiane od sierpnia 2023 r. i wejdą w życie 31 dnia tego miesiąca.

Załącznik do pobrania tutaj lub po kliknięciu w obrazek poniżej.

Dokument podzielony jest na 5 części: „Zasada identyfikacji reklamy”, „Zasada prawdziwości i informacji”, „Zasada przedstawiania prawdy i informacji”, „Zasada ochrony dzieci i młodzieży” oraz „Zasada społecznej odpowiedzialności i odpowiedzialnego granie”.

Zasada identyfikacji reklamowej

Zawarty w ogólnej części Kodeksu, lecz także w Kodeksie Ochrony Konsumentów, podkreśla się znaczenie przejrzystości w zakresie charakteru komercyjnego i zasadniczej identyfikacji osoby odpowiedzialnej za ofertę. Niezbędne jest także podanie informacji o udzielonej autoryzacji, aby mieć pewność, że istnieje możliwość sprawdzenia prawidłowości oferty, pochodzącej od posiadającej odpowiednie koncesje firmy.

Zasada prawdziwości i informacji

W tym punkcie wyjaśniono, w jaki sposób media powinny prezentować i oferować swoją reklamę, a także w przypadku przedstawianych prognoz powinny powstrzymać się od obiecywania pewnych, łatwych i/lub wysokich zysków i rezultatów.

Przytacza cztery punkty, w których należy powstrzymać się od reklamy zakładów, takie jak wprowadzające w błąd lub nierealistyczne informacje na temat prawdopodobieństwa wygranej w zakładach, sugerując, że liczba zakładów zwiększy możliwości wygranej, nie sugerując, że zakłady mogą prowadzić do wzbogacenia gracza i prowadzić do wiary konsumenta w to, że ma kontrolę lub kategorycznie przewiduje wyniki.

Zasada zgodnej z prawdą prezentacji i informacji

Uszczegóławia zasady rzetelnej prezentacji charakteru i możliwych skutków ujawnianej działalności, niezbędnej aby konsumenci mogli podejmować świadome decyzje i nie dać się wprowadzić w błąd. Dlatego zabronione jest obiecywanie określonych zarobków i wyników, a także rozpowszechnianie wprowadzających w błąd lub nierealistycznych informacji na temat prawdopodobieństwa wygranej z zakładów i poziomu związanego z tym ryzyka.

Zasada ochrony dzieci i młodzieży

Załącznik określa szereg ograniczeń dotyczących treści i kierowania reklam, mających na celu ochronę nieletnich, biorąc pod uwagę, że działalność ta skierowana jest do osób powyżej 18 roku życia. Dlatego też przewiduje się: konieczność umieszczenia symbolu „18+” lub ostrzeżenia „zabronione dzieciom do lat 18”; zakaz wykorzystywania elementów, o których wiadomo, że są kojarzone ze światem dziecięcym lub które mogą przyciągnąć uwagę tej grupy; wykorzystanie narzędzi doboru wieku do profili marek (age gate); zakaz obecności dzieci i młodzieży w reklamach; ustalenie, że modelki występujące w reklamach segmentu, biorące udział w zakładach wzajemnych, odgrywające znaczącą lub eksponowaną rolę, muszą mieć ukończone 21 lat i sprawiać wrażenie, że mają ukończone 21 lat.

Nie zapomniano o influenserach

Rozważono rekomendację dotyczącą rozpowszechniania reklam w sieciach społecznościowych, przewidującą, oprócz mechanizmów ograniczeń wiekowych w profilach marek, konieczność zapewnienia zgodności treści reklamowych generowanych przez osoby trzecie w sieciach społecznościowych, przypominając, że takie ujawnienia również podlegają przepisom prawa Kodeksu i obowiązujących przepisów oraz stanowiący, że reklamy zakładów bukmacherskich mogą być rozpowszechniane wyłącznie przez influencerów, których obserwatorami są w większości dorośli odbiorcy.

Zasady odpowiedzialności społecznej i odpowiedzialnej gry

Uwzględniono także skutki finansowe i psychologiczne dla konsumenta, wprowadzając zakazy zachęcania do przesady lub nieodpowiedzialnego postępowania w zakładach bukmacherskich, a także ostrzeżenia dotyczące potencjalnych strat finansowych i psychologicznych.

Metody płatności ograniczone do Pix i kart debetowych?

Rząd Luiza Inácio Lula da Silvy rozważa zezwolenie na używanie w Brazylii wyłącznie kart Pix i kart debetowych jako metod płatności w zakładach sportowych i grach online. Oczekuje się również, że środek będzie stanowić, że w przypadku systemów płatności natychmiastowych klucz Pix musi być obowiązkowo powiązany z własnymi danymi gracza.

Celem tego środka jest zapewnienie, że użytkownik będzie mógł przelać pieniądze wyłącznie na zakłady, które znajdują się już na jego koncie bankowym. Wetując korzystanie z kart kredytowych na rynku zakładów bukmacherskich, rząd stara się zapobiec temu, aby działalność ta nie doprowadziła do nadmiernego zadłużenia społeczeństwa Brazylii i uzależnienia obstawiających.

Ograniczenie korzystania z wyciągów bankowych w przypadku zakładów i gier online jest środkiem zapobiegawczym przeciwko praniu pieniędzy, biorąc pod uwagę, że ta metoda płatności jest często powiązana z tego rodzaju przestępstwami.

Dyskusja jest częścią negocjacji prowadzonych przez Ministerstwo Finansów wraz z Urzędem Skarbowym i przedstawicielami firm z branży w celu ustalenia parametrów, które będą kierować funkcjonowaniem rynku zakładów sportowych.

Kolejnym krokiem będzie konsultacja z PGFN w sprawie wykonalności prawnej rozwiązania. Następnie pomysł musi jeszcze zostać zatwierdzony przez ministra finansów Fernando Haddada.

Rynek zakładów sportowych wzrósł o 95% w 2023 roku

Niedawne badanie przeprowadzone przez SimilarWeb ujawniło zaskakujące wyniki segmentu zakladów sportowych w okresie od września do listopada 2023 roku. W tym okresie sektor wzrósł wykładniczo pod względem dostępu. Wzrost w 2023 r. był i 95% większy niż w 2022 r., a prognozy dotyczące rynku brazylijskiego mówią iż w 2024 rynek ten będzie dalej rósł.

Imponującą statystyką wartą podkreślenia jest to, że w listopadzie 2023 r. 66% wszystkich wizyt w witrynach bukmacherskich było skierowanych do zaledwie 1% witryn w branży. Innymi słowy, ruch jest skoncentrowany na bardzo małej liczbie platform.

Strony bukmacherskie odnotowały łącznie 2,1 miliarda odwiedzin między wrześniem a listopadem 2023 r., przy średnim czasie dostępu wynoszącym 6 minut. Tylko w listopadzie witryny odwiedziło 61,4 miliona unikalnych użytkowników.

Z badań wynika zatem, że w ostatnim kwartale roku około 40,9% dorosłej populacji Brazylii korzystało z co najmniej jednego serwisu bukmacherskiego.

Innymi słowy, ten wysoki odsetek pokazuje nie tylko rosnące zainteresowanie, ale także znaczny wzrost zakładów sportowych w społeczeństwie brazylijskim.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL