Legalni bukmacherzy w Polsce w 2021

Gry hazardowe
Iwo 12/04/2021

Ostatnia aktualizacja: 3 stycznia 2023

Aktualnie 20 firm posiada zezwolenie na organizowanie w Polsce zakładów wzajemnych, przy czym większość może je urządzać zarówno przez Internet, jak i w punktach naziemnych. Spójrzmy na poniższą listę wszystkich legalnych bukmacherów działających w naszym kraju:

1. Bukmacher STS
STS to firma, która od lat ma zdecydowanie największy udział w polskim rynku legalnych zakładów bukmacherskich (blisko 50%). Marka należy do firmy „Star – Typ Sport Zakłady Wzajemne Sp. z o.o.”. W 1997 r. bukmacher STS rozpoczął oferowanie zakładów bukmacherskich w punktach naziemnych, a w lutym 2012 r. jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymał zezwolenie na działalność online. Aktualne zezwolenie wydane zostało przez Ministra Finansów 15 lutego 2018 r. (numer PS4.6831.20.2017.KLE). Od 2019 r. STS oferuje legalnie zakłady bukmacherskie w kilkunastu innych państwach, np. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Islandii, Luksemburgu, Słowenii, na Słowacji, Łotwie czy Malcie.

2. Bukmacher Fortuna
Fortuna („Fortuna online zakłady bukmacherskie Sp. z o.o.”) to drugi pod względem wielkości bukmacher w Polsce. Firma wchodzi w skład wywodzącego się z Czech holdingu „Fortuna Entertainment Group”, który działa w wielu krajach Europy Środkowej. W Polsce zakłady sportowe w punktach stacjonarnych Fortuna oferuje od 1996 r., a zakłady online od 2012 r. – to właśnie Fortuna jako pierwszy bukmacher w Polsce otrzymała zezwolenie na urządzanie zakładów online. Obecne zezwolenie (wydane ponownie 22 stycznia 2018 r.) ma numer PS4.6831.22.2017.

3. Bukmacher forBET
Trzeci pod względem udziałów w rynku bukmacherskim podmiot prowadzony jest przez firmę „forBET Zakłady Bukmacherskie Sp. z o.o.”. Bukmacher uzyskał zezwolenie na oferowanie zakładów bukmacherskich przez Internet 4 maja 2016 r. (numer PS4.6831.10.2016), a w 2018 r. na analogiczną działalność stacjonarną.

4. Bukmacher Betclic
Betclic to silny brand bukmacherski znany na całym świecie, należący do „BEM Operations Limited” (siedziba firmy znajduje się na Malcie). Na potrzeby legalnej działalności w Polsce zagraniczny operator wyznaczył swojego przedstawiciela. Zezwolenie na organizację zakładów bukmacherskich przez Internet Betclic otrzymał 26 września 2018 r. (numer PS4.6831.11.2017). Bukmacher nie prowadzi w Polsce punktów naziemnych.

5. Bukmacher LVBet
Bukmacher LVBet, a dokładniej „LV BET Zakłady Bukmacherskie Sp. z o.o.”, zezwolenie na urządzanie zakładów bukmacherskich online uzyskał 13 maja 2016 r. (numer PS4.6831.9.2016.EQK). Firma posiada również licencję na działalność bukmacherską poprzez sieć punktów naziemnych.

6. Bukmacher BetFan
Firma „BetFan Sp. z o.o.” uzyskała zezwolenie na organizację internetowych zakładów wzajemnych 29 października 2018 r. (numer PS4.6831.3.2018). Bukmacher BetFan posiada również licencję na prowadzenie naziemnych lokali sprzedaży zakładów, jednak jak na razie z takiej możliwości nie korzysta.

7. Bukmacher Etoto
Bukmacher Etoto otrzymał zezwolenie uprawniające do organizowania zakładów wzajemnych online w 2014 r., a po 6 latach zostało ono przedłużone (numer PS4.6831.2.2020 z dnia 29 września 2020 r.). „E-Toto Zakłady bukmacherskie Sp. z o.o.” oferuje też zakłady w punktach naziemnych.

8. Bukmacher Totalbet
Firma „Totalbet Zakłady Bukmacherskie Sp. z o.o.” uzyskała zezwolenie na przyjmowanie internetowych zakładów bukmacherskich 22 marca 2018 r. (numer PS4.6831.15.2017). Bukmacher Totalbet nie posiada licencji na bukmacherskie lokale naziemne. Spółka wchodzi w skład „Grupy Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych” (marki takie jak m.in. ESKA, WaWa, Super Express, Murator).

9. Bukmacher Totolotek
„Totolotek S.A.” jest firmą, która jako pierwsza w Polsce rozpoczęła sprzedaż zakładów bukmacherskich w punktach naziemnych (1992 r.). Zakłady bukmacherskie online może oferować od 2013 r., a aktualne zezwolenie przedłużone 2 kwietnia 2019 r. ma numer PS4.6831.8.2018. W 2019 r. bukmacher Totolotek został przejęty przez „Merkur Sportwetten GmbH” (należący do niemieckiej grupy hazardowej „Gauselmann”). W związku z pandemią koronawirusa wszystkie punkty Totolotka zostały zlikwidowane od kwietnia 2021 r.

10. Bukmacher eWinner
Bukmacher eWinner („Ewinner Sp. z o.o.”) ma zezwolenie wyłącznie na urządzanie zakładów bukmacherskich online wydane 30 października 2018 r. (numer PS4.6831.29.2017).

11. Bukmacher Superbet
Firma „Superbet zakłady bukmacherskie Sp. z o.o.” otworzyła w Polsce pierwsze punkty stacjonarne w 2017 r., a 18 października 2019 r. uzyskała także licencję na działalność internetową (numer zezwolenia: PS4.6831.5.2019). Bukmacher należy do prężnie działającej w branży hazardowej w Europie Środkowo-Wschodniej grupy „Superbet Holding Romania”.

12. Bukmacher PZBuk
Bukmacher PZBuk posiada licencję tylko na zakłady bukmacherskie online (numer PS4.6831.26.2017 z dnia 28 czerwca 2018 r.). Marka PZBuk należy do „Cherry Online Polska Sp. z o.o.”, której większościowym udziałowcem jest potentat branży hazardowej „Cherry AB”.

13. Bukmacher Noblebet
Firma „Polski Bukmacher Sp. z o.o.” uzyskała 3 stycznia 2019 r. zezwolenie na organizację zakładów bukmacherskich online o numerze PS4.6831.28.2017 i to na 2 stronach internetowych. Jak na razie działalność rozpoczęła tylko pod marką Noblebet (druga marka to OKBET).

14. Bukmacher Traf
Bukmacher Traf przyjmuje zakłady bukmacherskie w sieci punktów stacjonarnych od 2010 r. Zezwolenie na działalność tego typu w Internecie firma „Traf-Zakłady Wzajemne Sp. z o.o.” uzyskała 30 listopada 2018 r. (numer to PS4.6831.3.2018). Bukmacher wchodzi w skład „Totalizatora Sportowego”, czyli spółki Skarbu Państwa. Traf przygotowuje zakłady wyłącznie na wyścigi konne.

15. Bukmacher BetX
BetX („Betx Polska sp. z o.o.”) otrzymał licencję na urządzanie zakładów bukmacherskich przez Internet w dniu 28 listopada 2018 r. (numer zezwolenia: PS4.6831.30.2017). BetX jest projektem „Evona Electronic Ltd.”, czyli producenta i dostawcy oprogramowania dla gier hazardowych. BetX działa pod własną marką w Czechach, Tanzanii i Ghanie, a w wielu innych krajach Europy i Afryki jego produkty dostępne są za pośrednictwem partnerów.

16. Bukmacher Fuksiarz
Fuksiarz to najmłodszy bukmacher w Polsce, który należy do firmy „Bukmacherska Sp. z o.o.”. Zezwolenie na urządzanie zakładów bukmacherskich online uzyskał 9 grudnia 2020 r. (numer PS4.6831.1.2020). Bukmacher Fuksiarz nie posiada zezwolenia na stacjonarną działalność bukmacherską.

Na powyższej liście brakuje kilku firm, które także posiadają zezwolenia na urządzanie zakładów bukmacherskich, jednak jeszcze nie rozpoczęły faktycznej działalności. Należą do nich: „BestBet Sp. z o.o.” (zakłady online i stacjonarne), „Mr BET zakłady bukmacherskie Sp. z o.o.” (zakłady online) i „GO BET Sp. z o.o.” (zakłady stacjonarne). Z kolei bukmacher Milenium zakończył już działalność.

Marketing bukmacherów napędza polski sport

Przetrwanie na polskim rynku zakładów bukmacherskich nie jest łatwe, a żeby być konkurencyjnym, trzeba mocno inwestować także w marketing. Jednak prawo polskie zakazuje wielu form reklamy zakładów bukmacherskich, a najlepszą opcją promocji jest dla bukmacherów sponsoring. Marketing przybiera więc postać sponsorowania klubów sportowych lub indywidualnych zawodników, całych lig czy reprezentacji kraju oraz różnych wydarzeń. Taki marketing pozwala na legalną promocję podczas rozmaitych sportowych wydarzeń i wykorzystywanie marek sportowych (w tym samych sportowców) do budowania rozpoznawalności i pozytywnego wizerunku bukmachera. Oczywiście korzyści są obustronne – firmy bukmacherskie stanowią bardzo ważne źródło finansowania sportu, bez którego jego rozwój byłby mocno utrudniony.

Bukmacherzy stawiają też na tzw. ambasadorów marki, którymi są najczęściej aktualni lub byli sportowcy (np. Peter Schmeichel, Jerzy Dudek, Marcin Gortat, Mariusz Pudzianowski) oraz dziennikarze i komentatorzy sportowi (np. Mateusz Borek, Tomasz Smokowski, Andrzej Twarowski, Jolanta Zasępa). Marketing z ich udziałem nie ogranicza się do użyczania swojego wizerunku – często uczestniczą oni w akcjach promocyjnych w mediach społecznościowych, prowadzą nietuzinkowe programy sportowe na kanale YouTube bukmachera itp.

Na koniec sprawdźmy, jak dokładnie wyglądają działania marketingowe w formie sponsoringu u poszczególnych bukmacherów.

Po pierwsze piłka nożna

STS stawia w pierwszej kolejności na piłkę nożną: to oficjalny sponsor piłkarskiej reprezentacji Polski, sponsor główny Jagiellonii Białystok i Lecha Poznań, oficjalny bukmacher Cracovii, Pogoni Szczecin, Korony Kielce, Górnika Zabrze i Zagłębia Lubin. STS wspiera też Polską Ligę Siatkówki, kluby i związki sportowe innych dyscyplin, także esport. Największy prywatny sponsor polskiego sportu ma też ambasadorów marki, dobrze znanych nie tylko rodzimym kibicom, w tym Petera Schmeichela oraz Martina Schmitta. Ambasadorem STS jest też polska gwiazda ze świata esportu, Paweł „Innocent” Mocek (CS:GO).

Fortuna również intensywnie sponsoruje piłkę nożną, w tym Pierwszą Ligę Piłkarską, Puchar Polski, Legię Warszawę (piłkarską i koszykarską) oraz inne kluby piłkarskie. Bukmacher jest też m.in. oficjalnym sponsorem reprezentacji Polski w skokach narciarskich, oficjalnym sponsorem KSW i sponsorem strategicznym MMA Polska. Fortuna współpracuje z dziennikarzami sportowymi (np. Andrzejem Twarowskim, Przemysławem Iwańczykiem) i youtuberami (np. Dissblasterem, Footgolem).

Kolejny bukmacher, który także koncentruje się na piłce nożnej to LVBet – sponsor Wisły Kraków, Widzewa Łódź, Stali Mielec, Wisły Płock, RKS Garbarnii Kraków i Victorii Londyn. LVBet jest też głównym sponsorem żużlowej Unii Leszno oraz portalu o tematyce sportowej – Łączy Nas Pasja. Do ambasadorów marki LVBet należą Jakub Błaszczykowski i Jarosław „pashabiceps” Jarząbkowski (gracz CS:GO).

Bukmacher Superbet póki co skoncentrował się na śląskim futbolu, sponsorując: Ruch Chorzów, GKS Tychy i Polonię Bytom. Superbet ma też silną drużynę ambasadorów, w skład której wchodzą Jerzy Dudek, Jan Błachowicz, Sławomir Peszko, Jolanta Zasępa, Izabela Koprowiak i Konrad Szymański.
Na piłkę nożną postawili też Noblebet (Śląsk Wrocław) i BetX (TS Podbeskidzie). Ambasadorem marki BetX jest Mateusz „Dynamit” Legierski, utytułowany zawodnik MMA.

Od żużlu po e-sport

Nie wszyscy bukmacherzy opierają swój marketing o przekaz kierowany głównie do kibiców piłki nożnej. Jeden z młodszych bukmacherów w Polsce, eWinner, ma imponujące portfolio sponsoringowe, przy czym wspiera przede wszystkim żużel: Speedway Ekstraligę, 1. i 2. Ligę żużlową, Apator Toruń i Indywidualne Mistrzostwa Europy (SEC). Poza tym eWinner sponsoruje 2. Ligę piłkarską, Trefl Sopot (koszykówka), Gwardię Wrocław (siatkówka), Knockout Boxing Night (boks) i Polską Liga Esportową (esport). Ambasadorem eWinner jest Marcin Gortat.

Bukmacher forBET również sponsoruje wiele różnych sportów: piłkę nożną (m.in. Arkę Gdynię i ŁKS Łódź), tenis (Polski Związek Tenisowy), esport (x-com AGO), boks (Legia Fight Club) czy amp futbol (Amp Futbol Polska). Umowy sponsorskie z forBETem nawiązali Artur Boruc, Bożydar Iwanow, Karolina Kowalkiewicz, Andrzej Fonfara, a ostatnio Bartek Ignacik.

Z kolei marketing bukmachera Betclic bazuje na haśle „Gramy z Mistrzami”, co odzwierciedla wybór sponsorowanych podmiotów. Betclic jest sponsorem głównym klubu piłkarskiego Piast Gliwice, oficjalnym sponsorem reprezentacji Polski w siatkówce oraz federacji Fame MMA.

Bukmacher Totalbet jest sponsorem klubu Warta Poznań (piłka nożna) i VERVA Warszawa ORLEN Paliwa (siatkówka), Federacji FEN (MMA) oraz Polskiego Związku Lekkiej Atletyki. Totalbet współpracuje z Rafałem Kijańczukiem (zawodnik MMA).

Najmłodszy bukmacher, Fuksiarz jest sponsorem Polskiej Federacji Padla. Ambasadorem marki został niedawno dziennikarz sportowy, Krzysztof Stanowski.

Siła ambasadora

Niektórzy bukmacherzy postawili głównie na marketing oparty o ambasadorów marki. Należy do nich BetFan, którego twarzą jest Mariusz Pudzianowski. Bukmacher jest również sponsorem konia wyścigowego „Pudziana”, który w związku z tą oryginalną współpracą otrzymał imię Betfan.
Etoto współpracuje z wieloma osobistościami związanymi ze sportem i przy ich pomocy tworzy bardzo ciekawy kanał sportowy na YouTube – ETOTOTV. Do ambasadorów Etoto należą obecnie: Mateusz Borek, Tomasz Smokowski, Michał Pol, Roman Kołtoń, Edward Durda, Artur Wichniarek oraz Przemek Rudzki.

Jeden z najstarszych bukmacherów, Totolotek, odszedł w ostatnich latach od sponsorowania sportu, za to jego ambasadorem jest Łukasz Podolski. Podobnie postąpił PZBuk, którego ambasadorką stała się dziennikarka sportowa, Marcelina Rutkowska.

Rynek zakładów bukmacherskich nie daje się pandemii

Pomimo licznych problemów jakie napotkały firmy bukmacherskie w związku z pandemią COVID-19 i związanymi z nią obostrzeniami, większość z nich radzi sobie całkiem nieźle. Legalni bukmacherzy dostosowali swoją ofertę do nowej rzeczywistości, co pozwoliło im przetrwać w czasach gdy sport był niemal całkowicie „zamrożony”. Dzięki wprowadzonym nowym rozwiązaniom po zakończeniu pandemii oferta wielu legalnych bukmacherów może być jeszcze ciekawsza niż była przed jej rozpoczęciem. Pomimo licznych problemów firmy bukmacherskie mają więc szansę wyjść wzmocnione w dłuższej perspektywie czasu, z czego z pewnością ucieszyliby się ich klienci.

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

gracz

12/04/2021

„E-Toto Zakłady bukmacherskie Sp. z o.o.” oferuje też zakłady w punktach naziemnych." niby gdzie są te punkty naziemne???
E-PLAY.PL