Raport: Porady dotyczące hazardu online i walce z uzależnieniami

Badania i Raporty Odpowiedzialna gra
Wiktor Czerwiński 02/10/2023

Ostatnia aktualizacja: 3 października 2023

Holenderski Krajowy Sprawozdawca ds. Uzależnień z ramienia Holenderskiego Ministerstwa zdrowia opublikował raport na temat uzależnienia od hazardu Raport obejmuje 22 punkty, które mają pomóc w walce z uzależnieniem od hazardu i zmniejszeniu szkód z nim związanych.  Raport został stworzony przez Profesora Arnt F.A. Schellekens`a.

Pełen raport w wersji oryginalnej, czyli w języku niderlandzkim dostępny jest tutaj. Poniżej znajduje się tłumaczenie raportu, bez spisu treści i źródeł, do których odnoszą się twórcy raportu.

Pierwsza część raportu o tytule „Przegląd porad” to 22 porady dla władz i regulatorów hazardowych.

Przegląd porad

Dostęp do danych

Porada 1: Wdrożenie strukturalnego, wysokiej jakości systemu monitorowania w celu okresowego monitorowania częstości i rozpowszechnienia uczestnictwa w grach hazardowych online oraz szkód związanych z hazardem
podążać.
Rada 2: Krajowy Monitor Narkotyków (NDM) Instytutu Trimbos przedstawia aktualny obraz używania narkotyków, alkoholu i tytoniu w Holandii oraz związanych z tym problemów. Biorąc pod uwagę wiele podobieństw między alkoholem, narkotykami, tytoniem i hazardem, rozsądne jest włączenie hazardu do NDM.
Rada 3: Ze względu na znaczenie zdrowotne dane z CDB powinny być jak najszybciej udostępniane niezależnym badaczom.

Wymagania dla dostawców gier hazardowych

Rada 4: Poszerzyć perspektywę z nadmiernego uczestnictwa lub ryzyka uzależnienia od hazardu na szeroko rozumiane zapobieganie szkodom związanym z hazardem, tak aby uwzględnić również konsekwencje finansowe, relacyjne, psychologiczne, zdrowotne, techniczne i społeczne (na przykład praca i nauka).
Rada 5: Niech niezależni eksperci sporządzą wiążące wytyczne dotyczące polityki zapobiegania uzależnieniom, obejmujące sposoby monitorowania i testowania szerokiego, czynnego obowiązku opieki.
Rada 6: Przeprowadź szeroko zakrojone badanie skuteczności różnych środków zmniejszających szkody i poproś grupę roboczą złożoną z (doświadczonych) ekspertów o opracowanie na podstawie tego badania wytycznych zawierających krok po kroku, spójnych interwencji ograniczających szkody i zapobiegawczych mające zastosowanie do wszystkich dostawców gier hazardowych, powinni być zobowiązani.
Rada 7: Wprowadź obowiązkowe nadrzędne limity gry.
Rada 8: Upewnij się, że dostawcy gier hazardowych w Holandii mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności, jeśli obowiązek dochodzenia i opieki nie zostaną właściwie wykonane.
Rada 9: Zakaz gier o wyraźnie bardzo wysokim ryzyku lub ustal wymagania ograniczające ryzyko

Prewencja

Rada 10: Eksperci ds. zapobiegania, eksperci ds. doświadczenia i analitycy ryzyka muszą działać z profesjonalnej i niezależnej perspektywy
Dostawcy gier hazardowych online mogą doradzić w sprawie polityki zapobiegania uzależnieniom, oddzielając finansowanie od zlecenia i przekazując je organizacji pośredniczącej, na przykład Ksa.
Rada 11: Inwestuj w działania podnoszące świadomość na temat zagrożeń związanych z hazardem. Obejmuje to pakiety edukacyjne, dni świadomości, niezależne witryny informacyjne w Internecie i kampanie internetowe skierowane specjalnie do młodych ludzi i młodych dorosłych.
Rada 12: Zastanów się, czy fundusz przeciwdziałania uzależnieniom może zostać wykorzystany także do finansowania opracowania i wdrożenia skutecznych kampanii i interwencji profilaktycznych, takich jak Moti4 i samopomoc online.

Reklama i marketing

Rada 13: Biorąc pod uwagę wyraźny związek między narażeniem na reklamę a (ryzykownym) uczestnictwem w grach hazardowych, zwłaszcza wśród osób wrażliwych na problematyczny hazard i młodych ludzi, zaleca się wprowadzenie dalszych ograniczeń w reklamie i marketingu, jakie wprowadzono w Belgii i we Włoszech . Przykładem może być także zakaz reklamy wyrobów tytoniowych.

Wczesne wykrywanie i podłączanie do opieki nad osobami uzależnionymi

Rada 14: Wymagaj od dostawców, aby informacje na temat zagrożeń związanych z hazardem były wyraźniej widoczne i łatwiejsze do znalezienia (w zrozumiałym języku) na swoich stronach internetowych, w tym ostrzeżenia przed używaniem alkoholu lub narkotyków podczas hazardu. Jeżeli obowiązek ten już istnieje, należy go utrzymać.
Rada 15: Zaleca się inwestowanie w świadomość marki i możliwość znalezienia Loket Kansspel, Cruks i innych form pomocy, takich jak grupy samopomocy, takie jak AGOG i doświadczeni eksperci, tacy jak SLICKS, oferty profilaktyki i opieki, w tym oferty pomocy cyfrowej takie jak hazard na własną rękę i anonimowe leczenie cyfrowe.
Rada 16: Usprawnij proces wczesnego wykrywania i udziel wskazówek, które pomogą.
Rada 17: Popraw współpracę między służbą zdrowia, Gaming Desk i dostawcami.
W kierunku lepszej opieki dla osób zmagających się z uzależnieniem od hazardu (online).
Rada 18: Zaleca się opracowanie (multidyscyplinarnych) wytycznych dotyczących leczenia uzależnień behawioralnych oraz standardów jakości mających na celu badania przesiewowe, diagnozę i leczenie.

Badania

Porada 19: Komitetowi ZonMw ds. Przeciwdziałania Uzależnieniu od Hazardu zaleca się uwzględnienie w realizacji programu rozwoju infrastruktury badawczej, w tym tworzenia wieloletnich konsorcjów.
Działowy podział zadań
Rada 20: Złóż odpowiedzialność za politykę zapobiegania i uzależnień od gier hazardowych Ministerstwu Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu, które posiada również politykę zapobiegania i uzależnień w odniesieniu do innych uzależnień.

Bankowość

Rada 21: Sprawdź, jakie możliwości mają banki w zakresie identyfikowania problematycznego hazardu i zapobiegania mu.

Zagranica

Rada 22: Ucz się na doświadczeniach zagranicznych.

W tym miejscu kończy się pierwsza część raportu „Przegląd Porad”. Poniżej pełen raport.

1. Wstęp

1 października 2021 r. rynek gier hazardowych online otworzył się wraz z wejściem w życie ustawy o grach hazardowych na odległość (ustawa Koa). Hazard online jest aktualnym tematem w polityce, mediach i sektorze uzależnień. Przez pierwsze dziewięć miesięcy mojej pracy jako Krajowy Sprawozdawca ds. Uzależnień (NRV) niemal bez wyjątku podczas spotkań wprowadzających zwróciłem uwagę na obawy związane ze wzrostem liczby gier hazardowych oferowanych w Internecie, zwłaszcza wśród młodych ludzi i młodych dorosłych.
Minister Ochrony Prawnej w swoim piśmie w sprawie postępów wskazał niedawno na hazard na odległość
uwzględnić zalecenia i porady NRV w dalszym opracowywaniu polityki. Widzę zatem wystarczające powody, aby NRV napisała porady dotyczące hazardu online. Jeszcze w tym roku Minister Ochrony Prawnej i Sekretarz Stanu ds. Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu (VWS) opracują program prac na rzecz zapobiegania uzależnieniom od hazardu. Ustawa Koa zostanie poddana ocenie w 2024 r. Z radą nie czekam do publikacji planu pracy czy oceny. Uważam, że istnieją wystarczające powody, aby jak najszybciej opracować dodatkową politykę w celu ograniczenia i zapobiegania szkodom wynikającym ze wzrostu liczby gier hazardowych online.
W Holandii istnieje wiele możliwości hazardu.
Rozdział 2 opisuje zakres tej porady; czym jest ten raport. Rozdział 3 zawiera krótki przegląd stanu
kwestii hazardu online. Na przykład opisuje, co wiemy o liczbie (problematycznych) hazardzistów, wielkości rynku i rejestracjach w placówkach opieki dla osób uzależnionych. W oparciu o informacje zawarte w Rozdziale 3, porady dotyczące różnych komponentów zostały przedstawione i uzasadnione w Rozdziale 4.
Niniejszy raport opiera się na studiach literaturowych i rozmowach z właściwymi stronami zainteresowanymi, w tym dużą liczbą (doświadczonych) ekspertów, specjalistów i różnych autorytetów. Nie przeprowadzono wywiadów z dostawcami usług hazardowych w celu uzyskania niezależnej porady.

2. Zakres porad

Uzależnienie od hazardu i uzależnienie od hazardu nie są niczym nowym. Jednakże możliwość legalnego hazardu w Internecie pojawiła się niedawno. Ta rada ogranicza się do form hazardu, które zostały zalegalizowane 1 października 2021 r. i stwarzają największe ryzyko uzależnienia od hazardu. Nie chodzi tu więc np. o zakup przez internet losów na loterię państwową czy udział w loterii kodów pocztowych, ale kasyna online i zakłady na mecze sportowe. Badania pokazują, że hazard online jest generalnie bardziej ryzykowny niż hazard w lokalizacji fizycznej. Hazard online wiąże się z dodatkowym ryzykiem w porównaniu z hazardem offline, częściowo ze względu na możliwość ciągłego, anonimowego hazardu. , niski próg (smartfon jest zawsze dostępny), łatwość wydawania cyfrowych pieniędzy, stosunkowo duża prędkość oferowanych gier i możliwość grania w wiele gier hazardowych na wielu ekranach jednocześnie. Potencjał uzależnienia jest najwyższy w przypadku uczestnictwa w grach online, w których uczestnik nie ma wpływu na wynik gry, np. w przypadku gier online z owocami.
Naukowcy zalecają nie tylko spojrzenie na uzależnienie od hazardu, ale przyjęcie znacznie szerszej perspektywy szkody, która obejmuje również problemy osobiste i społeczne, takie jak konsekwencje finansowe, w relacjach, psychologiczne, zdrowotne i społeczne (na przykład dla rodziny, pracy i nauki).  To jest prawidłowe podejście.
Na przykład istnieje wyraźny i bardzo niepokojący związek pomiędzy hazardem a skłonnościami samobójczymi, problemami z zadłużeniem, smutkiem, depresją i używaniem alkoholu.

Uważam, że istnieje problem na całym łańcuchu, od zapobiegania ryzykownemu hazardowi po leczenie
uzależnienia od hazardu, ale także w odniesieniu do środków ograniczających szkody osobiste i społeczne, ulepszenia są możliwe i konieczne. Dotyczy to również oferowanych produktów/gier. Dlatego w tej radzie skupiam się na całym łańcuchu; od profilaktyki powszechnej po profilaktykę selektywną i wskazującą, wczesne wykrywanie i dostęp do pomocy i opieki oraz rozwój wysokiej jakości opieki. Dotyczy to środków zmniejszających ryzyko związane z produktami, reklamy i marketingu, interwencji skierowanych do jednostki i jej bliskich, a także środków ograniczających szkody osobiste i społeczne.

3. Aktualny stan rzeczy

3.1 Wydatki na reklamę

Od 1 października 2021 r. dozwolone jest reklamowanie witryn hazardowych online. W ciągu pierwszych trzech miesięcy na reklamę wydano kilkadziesiąt milionów; w szczególności przez Holland Casino i Toto, spółki, w których udziałowcem jest państwo niderlandzkie. Od października 2021 r. liczba licencjonowanych dostawców gier hazardowych wzrosła z 10 do 21 we wrześniu 2023 r., którzy wydali dużo pieniędzy na reklamę. W okresie od 1 października 2021 r. do 1 lipca 2023 roku łącznie zakupiono reklamy hazardowe o wartości 271 mln euro (około 13 mln miesięcznie). Na reklamy hazardu w telewizji wydano 158 mln euro.
(Obawy dotyczące) dużej widoczności reklamy doprowadziły do ​​zakazu reklamy nieukierunkowanej i sponsoringu. Zakaz reklamy nieukierunkowanej, w tym reklamowej w radiu i telewizji – od 1 lipca 2023 r.; zakaz sponsorowania spodziewany jest w 2025 r. Reklama internetowa jest w dużej mierze nadal dozwolona.

3.2 Wielkość rynku

Po zalegalizowaniu hazardu internetowego rynek rozwijał się znacznie szybciej, niż przewidywano. Urząd ds. gier hazardowych (Ksa) oszacował wielkość nielegalnego rynku holenderskiego na około 580 mln euro, ale w 2021 r. skorygował tę kwotę do 814 mln euro.
Przed wejściem w życie ustawy Koa przewidywano spodziewaną wielkość legalnego i nielegalnego rynku w 2024 r. Prognozy H2 Gambling Capital (H2) i Regulus Partners (RP) są w miarę podobne. H2 szacuje, że całkowity rynek (legalny i nielegalny) w 2024 r. wyniesie 1,1 miliarda euro wyniku brutto z gier hazardowych (BSR = stawka minus wypłacone nagrody). RP szacuje, że całkowity rynek w tym roku wyniesie 827 mln euro. Różnica pomiędzy H2 a RP niemal w całości wynika z faktu, że prognoza H2 uwzględnia bonusy dla graczy, natomiast RP nie uwzględnia bonusów. H2 szacuje wielkość legalnego rynku internetowego na 757 mln euro w 2024 r. RP nie rozróżnia ofert legalnych i nielegalnych.

Szacunki dotyczące roku 2024 są, jak się okazuje, zaniżone. Od otwarcia legalnego rynku gier hazardowych online w październiku 2021 r. nastąpił wzrost w BSR. W 2022 r. BSR na legalnym rynku wyniósł już 1,08 mld euro (łącznie z premiami). W styczniu 2022 r. BSR wyniósł 90 mln euro w porównaniu do 124 mln euro w styczniu 2023 r. Jeśli BSR okaże się orientacyjny na cały 2023 r., BSR na 2023 r. wyniesie prawie 1,5 mld euro, czyli dwie trzecie (65%) wyższy niż najszersza prognoza H2 i dwukrotnie wyższy niż wstępny szacunek Ksa. Co więcej, bazując na doświadczeniach zagranicznych, KSA spodziewa się tendencji wzrostowej na poziomie 13–15 proc. rocznie.

3.3 Liczba graczy

Istnieją różne badania dotyczące rozpowszechnienia uczestnictwa w grach hazardowych (online). Choć wyniki tych badań nie zawsze są porównywalne ze względu na różnice metodologiczne i stosowane definicje, wszystkie badania wskazują na tendencję wzrostową liczby graczy po otwarciu rynku.
Na podstawie danych agencji badań rynku GfK Ksa oszacowała liczbę aktywnych graczy online u legalnych dostawców w 2022 roku na około 762 000. Stanowi to 5,3 procent dorosłej populacji Holandii. Większość z nich (61%) nie miała miejsca w ciągu czterech miesięcy poprzedzających otwarcie rynku. Sugeruje to, że otwarcie rynku nie tylko przyciągnęło graczy pochodzących od nielegalnych dostawców (cel tej polityki), ale także stworzyło nowych graczy. Warto wspomnieć, że nadreprezentacja młodych dorosłych (18-23 lata) jest nadreprezentowana. Około 21% kont graczy należy do młodych dorosłych. Inne badania również pokazują wzrost liczby graczy, zwłaszcza młodych dorosłych. IPSOS/NOGA stwierdza, że ​​liczba Holendrów w wieku 18 lat i więcej, którzy grali w Internecie w zeszłym roku, wzrosła z 11% w 2022 r. do 14% w 2023 r. W grupie wiekowej 18–34 lata odsetek ten wyniósł 21% w 2022 r. i 30,% w 2023 r.

3.4 Gracze wysokiego ryzyka

IPSOS/NOGA przyjrzało się także odsetkowi hazardzistów online wysokiego ryzyka, definiowanych jako osoby, które kłamały na temat zakresu swoich zachowań związanych z hazardem i czują potrzebę stawiania coraz większych pieniędzy podczas hazardu. W przypadku dorosłych odsetek ten wynosi około 6 %, a wśród młodych dorosłych około 14%.Według IPSOS/NOGA odsetek hazardzistów utrzymuje się w ostatnich latach na stałym poziomie, zatem wzrost liczby (młodych) hazardzistów przekłada się na proporcjonalny wzrost liczby (młodych) hazardzistów ) gracze ryzyka – hazardziści. W 2021 roku, przed otwarciem rynku internetowego, agencje badawcze Breuer/Intraval szacowały liczbę graczy wysokiego ryzyka na 162 400–268 900. Dotyczy to uczestników wszelkich form legalnych i nielegalnych gier losowych.
Od października 2021 r. gracze mogą zaprzestać uprawiania hazardu na co najmniej 6 miesięcy za pośrednictwem Centralnego Rejestru Wykluczeń z Hazardu (Cruks). Liczba rejestracji wynosi obecnie około 50 000 osób.

3.5 Biuro gier

Od 1 października 2021 r. gracze mogą kontaktować się z doradcami w Loket Kansspel, finansowanym przez Ksa z funduszu przeciwdziałania uzależnieniom, w celu uzyskania informacji, pomocy i porady.13 Gracze i ich bliscy mogą bezpłatnie i anonimowo skontaktować się z infolinią Loket Kansspel za pośrednictwem telefon, czat i aplikacja Whats. W zależności od potrzeb i prośby o pomoc, Loket Kansspel oferuje pomoc i poradnictwo w formie krótkich interwencji (online) (infolinia, doradztwo i porady, konsultacje z ekspertem, pomoc w zadłużeniu) lub odnosi się do opieki w regionie klienta.
takie jak opieka nad osobami uzależnionymi i grupy samopomocy. Dlatego Loket Kansspel działa na styku profilaktyki, leczenia i skierowań.
W 2022 r. Loket Kansspel przeprowadził 2130 rozmów (telefon, czat i WhatsApp) z hazardzistami lub ich bliskimi. Ponad połowa tych rozmów (1070) dotyczyła rozmów o pomocy z hazardzistami i poruszała tematy związane z problemami i szkodami powodowanymi przez hazard. Spośród 1070 rozmówców 1% (10) to gracz rekreacyjny, 17% (180) to gracz ryzykowny, a prawie 60% to gracz problemowy (348) lub gracz uzależniony (271).

W tym roku skierowano 110 osób na interwencje wewnętrzne, 43 na instytucje opieki nad osobami uzależnionymi i 113 na zewnętrzne interwencje internetowe (takie jak Jellinek i Tactus). W sumie ponad jedna czwarta rozmów pomocowych zakończyła się interwencją wewnętrzną lub (skierowaniem) na zewnątrz. Szczególnie trudno było nakłonić do interwencji uzależnionych hazardzistów.

3.6 Hazardziści pod opieką

W 2021 r. pomocy w związku z problemami hazardowymi w placówkach leczenia uzależnień uczestniczących w systemie rejestracji LADIS szukało 1887 osób. W latach 2016-2021 nieznacznie spadła liczba i udział osób poszukujących pomocy. Badanie wśród placówek leczenia uzależnień z 2022 r. również pokazuje spadek liczby wniosków o pomoc w leczeniu uzależnienia od hazardu w porównaniu do 2021 r. Wzrost liczby osób uprawiających hazard po zalegalizowaniu rynek internetowy nie doprowadził zatem (jeszcze) do wzrostu liczby rejestracji osób uzależnionych od hazardu w placówkach opiekuńczych. Nie jest to zaskakujące. Często upływa dużo czasu, około ośmiu lat, zanim osoby z problemami uzależnień zarejestrują się w ośrodku dla osób uzależnionych.

3.7 Wniosek

Podsumowując, można stwierdzić, że po otwarciu rynku gier hazardowych online w dniu 1 października 2021 r. dostawcy usług hazardowych poczynili znaczne inwestycje w reklamę i marketing, wielkość rynku wzrosła bardziej niż oczekiwano, a na rynku pojawiła się duża liczba nowych graczy został dodany. Obecnie nie ma wiarygodnych danych na temat liczby hazardzistów ryzykownych, hazardzistów problemowych i osób uzależnionych od hazardu. Z wcześniejszych badań wynika, że ​​prawdopodobne jest, że wzrostowi liczby graczy online towarzyszy proporcjonalny wzrost liczby graczy wysokiego ryzyka. Wzrost liczby graczy prowadzi zatem do szkód zdrowotnych (depresja, myśli samobójcze), długów, utraty pracy i przestępczości oraz szkód dla bliskich graczy, a także do wzrostu liczby osób uzależnionych od hazardu. Młodzi dorośli są nadreprezentowani w różnych grupach hazardzistów

Osoby uzależnione od hazardu napotykają bariery w szukaniu pomocy. Wzrost liczby ryzykownych graczy nie znajduje zatem (jeszcze) odzwierciedlenia w liczbie zapisów do ośrodków leczenia uzależnień. Jednak wielu graczy zaprzestało hazardu za pośrednictwem Cruks. Również mając na uwadze przyszły rozwój rynku gier hazardowych uważam, że konieczna jest dodatkowa polityka, aby szkody były zbyt trudne. Ponadto uważam, że konieczne są działania utrudniające dalszy rozwój rynku. W skomplikowany sposób szczegółowo opracowuję różne rodzaje betonu.

4 Porady, jak ograniczyć ryzyko społeczne związane z hazardem

4.1 Dostęp do danych

Wyraźnie widać, że hazard online ma tendencję wzrostową i wiemy, ile wydaje się online na legalnym rynku. Mamy jednak mniejszy wgląd w liczbę hazardzistów wysokiego ryzyka lub problematycznych oraz liczbę osób zmagających się z uzależnieniem od hazardu. Nie mamy też dobrego obrazu innych szkód związanych z hazardem, takich jak problemy finansowe, skutki dla zdrowia (psychicznego) (w tym depresja i skłonności samobójcze) oraz problemy w sferze relacyjnej (bliscy, rodzina).

Obecnie wykorzystywane są różne badania (Gfk by Ksa, WODC/Intraval Ministerstwa JenV, Ipsos firmy NOGA, Motivation firmy Holland Casino), które zapewniają wgląd w powszechność hazardu online. Ważne jest, aby używać jednego strukturalnego, wysokiej jakości, niezależnego monitora. Co więcej, te badania panelowe nie zapewniają żadnego lub ograniczonego wglądu w problematyczne zachowania związane z hazardem, uzależnienie od hazardu i powiązane z nim szkody, takie jak zadłużenie, absencja w pracy i samobójstwa. Należy zwrócić na to większą uwagę w badaniach epidemiologicznych i pilnie przeprowadzić dodatkowe badania w tym zakresie.

Rada 1: Wdrożyć strukturalny, wysokiej jakości system monitorowania, aby okresowo monitorować częstość i powszechność uczestnictwa w grach hazardowych online oraz szkód związanych z hazardem.

Rada 2: Krajowy Monitor Narkotyków (NDM) Instytutu Trimbos przedstawia aktualny obraz używania narkotyków, alkoholu i tytoniu w Holandii oraz związanych z tym problemów. Biorąc pod uwagę wiele podobieństw między alkoholem, narkotykami, tytoniem i hazardem, rozsądne jest włączenie hazardu do NDM.

Aby szybko zidentyfikować problematycznych uczestników hazardu, zaoferować pomoc i podjąć działania ograniczające szkody, potrzebna jest większa wiedza na temat zachowań graczy związanych z hazardem, zmian zachowań w grach na przestrzeni czasu, indywidualnych wzorców, wykrywania ryzyka i skutków interwencji zapobiegawczych.

Dobra wiadomość jest taka, że ​​dane ilościowe wymagają pewnych działań z tych pytań dotyczących wiedzy istnieje. Zła wiadomość jest taka, że ​​dane te nie są jeszcze wystarczająco dostępne dla niezależnych badań naukowych. Ksa ma dostęp do dużej ilości danych od dostawców/posiadaczy licencji, które są przechowywane w bazie danych kontroli (CDB). Dostęp do tej bazy danych ma jednak wyłącznie KSA w celach nadzoru i egzekwowania prawa. Interesującą rzeczą w tych danych jest to, że dotyczą one informacji, które można idealnie wykorzystać do zbadania zachowań graczy w grach, a tym samym do stworzenia obrazu (rozwoju i rozpowszechnienia) ryzykownego hazardu.
Zgodnie z prawem posiadacz licencji musi konsekwentnie i jednoznacznie rejestrować i analizować dane dotyczące zachowań każdego gracza w grach, takie jak wewnętrzne i zewnętrzne sygnały wskazujące na nadmierne uczestnictwo lub ryzyko uzależnienia od hazardu. Dotyczy to np. rejestracji częstotliwości wizyt,
rejestracja czasu trwania uczestnictwa, rejestracja częstotliwości i kwoty depozytów, gier losowych, w których gracz uczestniczy, obowiązkowych limitów zachowań w grach określonych przez samego gracza (obowiązkowe ustawienia limitów w odniesieniu do maksymalnego czasu trwania dostępu do gracza – sInterfejs na dzień, tydzień lub miesiąc, maksymalne wpłaty na konto gry na dzień, tydzień lub miesiąc oraz maksymalny kredyt na koncie gry).
Dzięki danym w CDB moglibyśmy nie tylko uzyskać dokładny przegląd liczby graczy, ich wieku i innych cech, rozkładu postawionych kwot oraz tego, jak często, kiedy i jak długo grają,
ale także wgląd w to, którzy uczestnicy wykazują ryzykowne zachowania związane z hazardem i które gry stwarzają największe ryzyko. Innymi słowy, dane te dają możliwość opracowania ukierunkowanych środków redukcji szkód, identyfikacji problematycznych zachowań na wczesnym etapie i tym samym podjęcia interwencji. Co więcej, wiedzę tę można wykorzystać do dalszego rozwoju i oceny aktualnej oferty interwencyjnej obejmującej skuteczniejsze interwencje behawioralne, specjalnie dla graczy online.

Z czasem przy użyciu tej bazy danych można by nawet przetestować skuteczność środków ograniczających szkody, tak aby dostawcy gier hazardowych oferowanych w Internecie mogli w uzasadniony sposób spełnić każdy konkretny prawny obowiązek zachowania ostrożności (patrz sekcja 4.2). Ponadto CBD będzie musiało zostać poddane dostosowaniom technicznym i prawnym, aby odpowiedzieć na poprzednie pytania.

Rada 3: Ze względu na znaczenie zdrowotne dane z CDB powinny być jak najszybciej udostępniane niezależnym badaczom.

Musi istnieć możliwość wykorzystania danych z CDB przynajmniej anonimowo do niezależnych analiz naukowych. Idealnie byłoby, gdyby istniała możliwość wykorzystania tych danych również w formie pseudonimicznej. Ponieważ dotyczy to prywatności i wrażliwych danych biznesowych, należy podjąć niezbędne zabezpieczenia, aby zapobiec niewłaściwemu wykorzystaniu tych danych. Do wdrożenia tych gwarancji może być konieczna strona pośrednicząca. Jeżeli konieczna jest zmiana prawa, zaleca się jej jak najszybsze rozpoczęcie, biorąc pod uwagę znaczenie ochrony graczy. Ponieważ zmiana prawa jest procesem długotrwałym, zaleca się skorzystanie z okazji i zbadanie z różnymi stronami, jakie dane mogą już być wykorzystywane i pod jakimi warunkami.

4.2 Wymagania dla dostawców gier hazardowych

Otwarcie internetowego rynku gier hazardowych wymagało osiągnięcia szeregu celów. Jednym z celów było skierowanie graczy, którzy grali na nielegalnym rynku internetowym przed październikiem 2021 r., na rynek legalny. Docelowe dane dotyczące liczby osób uprawiających hazard online na legalnym rynku osiągnięto dość szybko (patrz także 3.3). Wydaje się jednak, że ta duża liczba uczestników legalnych gier hazardowych online wynika głównie ze wzrostu liczby nowych graczy, a zatem nie kanałyzacja.
Napływ nowych graczy może mieć także inny niepożądany efekt uboczny. Jeżeli ci nowi gracze przejdą z rynku legalnego na rynek nielegalny, osiągnięcie celu polityki stanie się jeszcze bardziej nierealne. Podkreśla to ogromne znaczenie dobrego monitorowania rozwoju rynku, gdzie niemożność prawidłowego określenia wielkości nielegalnego rynku jest czynnikiem komplikującym. Celem tej polityki musi być zapewnienie graczom jak największej ochrony, aby nie rozwinęli się u nich problemy z hazardem na legalnym rynku i nie przeszli na rynek nielegalny. Wymaga to ostrożnego podejścia.

Innym celem otwarcia rynku gier hazardowych online była lepsza ochrona graczy przez legalnych dostawców przed „nadmiernym uczestnictwem w grach hazardowych lub ryzykiem uzależnienia od gier hazardowych” poprzez tzw. „aktywny obowiązek staranności” spoczywający na dostawcach.
Ustawa Koa, rozporządzenie w sprawie rekrutacji, reklamy i zapobiegania uzależnieniom w grach losowych oraz Zasady polityki Zarządu Urzędu ds. Gier i Gier w zakresie odpowiedzialnej gry opisują, jakie środki muszą podjąć dostawcy gier losowych online, aby zapobiec „nieumiarkowanemu uczestnictwu lub ryzyka”. o uzależnieniu od hazardu”.
Do najważniejszych opisanych obowiązkowych środków zapobiegawczych należą:

  1.  Wymagania rejestracyjne (patrz także 4.1)
  2. Obowiązek badania zachowań związanych z hazardem i przesłuchanie w przypadku uzasadnionego podejrzenia nadmiernego uczestnictwa w grach hazardowych lub uzależnienia od gier hazardowych (tzw. „obowiązek przeprowadzenia dochodzenia”).
  3. Obowiązek interwencji w przypadku oznak nadmiernego uczestnictwa lub ryzyka uzależnienia od hazardu
    wskazują, że gracz nie może już ponosić finansowych konsekwencji swojego zachowania podczas gry, nadmiernie stara się odrobić straty („goniąc za stratami”), wielokrotnie narzeka, że ​​nie wygrał lub wygrywa za mało, wielokrotnie prosi o premie lub wykazuje negatywne zachowanie podczas gry konsekwencje osobiste, społeczne lub społeczne. Jeżeli po przeprowadzeniu dochodzenia posiadacz licencji może zasadnie podejrzewać, że gracz może wyrządzić krzywdę sobie lub swoim bliskim poprzez nadmierne uczestnictwo w grach losowych lub uzależnienie od hazardu, wówczas posiadacz licencji musi doradzić graczowi, aby tymczasowo wykluczył się z uczestnictwa poprzez rejestrację w Cruks. Jeżeli gracz nie zastosuje się do tej rady, posiadacz licencji ma obowiązek poinformować Ksa.

Ustawa Koa, rozporządzenie w sprawie rekrutacji, reklamy i zapobiegania uzależnieniom – hazard oraz Zasady polityki nie określają wyraźnie i konkretnie, w jaki sposób dostawcy muszą wypełnić i wdrożyć politykę zapobiegania uzależnieniom. Chociaż środki interwencyjne, udogodnienia i ich stosowanie muszą być proporcjonalne i skuteczne, ich konkretne wdrożenie pozostawia się dostawcom.
W bardzo niedawnym badaniu Ksa stwierdziła, że ​​dostawcy gier hazardowych w niewystarczającym stopniu wywiązują się z tego obowiązku staranności. Muszą między innymi lepiej i szybciej interweniować w przypadku nadmiernego grania lub oznak uzależnienia od hazardu. Ksa dostosuje swoje zasady, w tym wymaganie monitorowania w czasie rzeczywistym, uzupełnianie wskaźników przy ocenie zachowań w grach i obowiązkowe blokowanie kont graczy stwarzających problemy do czasu interwencji. Co więcej, badanie pokazuje, że istnieją duże różnice w interpretacji obowiązku staranności. Jestem zdania, że ta odmiana praktyki jest niepożądana. Gracze tego potrzebują i mogą być pewni, że będą chronieni w taki sam sposób jak wszyscy legalni dostawcy. Należy zmniejszyć różnice między różnymi dostawcami poprzez standaryzację i wprowadzenie obowiązkowych ważnych wskaźników. W miarę możliwości wskaźniki te nie powinny ograniczać się do pomiaru nadmiernego uczestnictwa w grach hazardowych lub uzależnienia, ale powinny uwzględniać szeroko rozumiane szkody związane z hazardem.

Rada 4: Poszerzyć perspektywę z nadmiernego uczestnictwa lub ryzyka uzależnienia od hazardu na szeroko rozumiane zapobieganie szkodom związanym z hazardem, tak aby uwzględnić również konsekwencje finansowe, relacyjne, psychologiczne, zdrowotne, techniczne i społeczne (na przykład praca i nauka).

Aby osiągnąć skuteczną i jednolitą interpretację obowiązku zachowania ostrożności, potrzebne są wytyczne.

Rada 5: Niech niezależni eksperci sporządzą wiążące wytyczne dotyczące polityki zapobiegania uzależnieniom, obejmujące sposoby monitorowania i testowania szerokiego, czynnego obowiązku opieki.

W niniejszych wytycznych można opracować system stopniowanych interwencji (opieka stopniowana) w zależności od wagi i intensywności środków interwencyjnych, biorąc jednocześnie pod uwagę nasilenie sygnałów zachowań związanych z hazardem (opieka dopasowana). W ten sposób uwzględnia się konieczność i proporcjonalność środków interwencyjnych. Ksa będzie odpowiedzialna za egzekwowanie i przestrzeganie niniejszych wytycznych.

Powyższe dotyczy identyfikacji i interwencji problematycznych indywidualnych graczy. Jednakże ważne jest również ujednolicenie niektórych (o udowodnionej skuteczności) interwencji w zakresie redukcji szkód w celu ograniczenia ryzyka związanego z produktami hazardowymi. Może to obejmować limity gry, wyskakujące okienka z ostrzeżeniami, śledzący zegar wskazujący czas gry, wyraźnie określający kwoty postawione i przegrane, całkowity obraz zysków/strat, wprowadzenie zatwierdzonego instrumentu samokontroli, ograniczającego lub zakazującego premii itp.

Rada 6: Przeprowadź szeroko zakrojone badanie skuteczności różnych środków zmniejszających szkody i poproś grupę roboczą złożoną z (doświadczonych) ekspertów o opracowanie na podstawie tego badania wytycznych zawierających krok po kroku, spójnych interwencji ograniczających szkody i zapobiegawczych mające zastosowanie do wszystkich dostawców gier hazardowych, powinni być zobowiązani.

Oczekuje się, że w szeroko zakrojonym badaniu dojdzie do wniosku, że brakuje twardych dowodów naukowych na skuteczność szeregu interwencji. Z tego powodu zaleca się zwrócenie się do grupy roboczej o zalecenie dodatkowych środków, które są rozsądne w oparciu i można oczekiwać, że dostępne dowody, w tym wiedza na temat sposobów podejścia do innych uzależnień, oraz opinie ekspertów przyczynią się do ograniczenia szkód związanych z hazardem. Program wiedzy można również sporządzić na podstawie szerokiego studium przyszłych badań (patrz także 4.7).

Rada 7: Wprowadź obowiązkowe nadrzędne limity gry.

Gracze muszą teraz wskazać z wyprzedzeniem, jakie są ich limity gry, takie jak limit depozytu, limit czasowy, limit salda i limit strat. Jednakże w różnych krajach obowiązuje stała maksymalna kwota, którą można na przykład obstawiać tygodniowo przez danego usługodawcę lub przy wszystkich legalnych dostawców razem. Aby ustalić limit strat Aby móc wspólnie określić wszystkich dostawców, konieczne będzie połączenie kont poszczególnych graczy z różnymi dostawcami. Jest to wyzwanie techniczne, ale wprowadzenie go w Niemczech pokazuje, że jest to wykonalne. Hiszpania również zamierza to wprowadzić.

Wysokość limitu szkody można ustalić na różne sposoby. W systemie, w którym rolę odgrywają dochody i/lub majątek gracza, konieczne będzie przedstawienie dowodu wypłacalności. Stały limit strat dla każdego
łatwiej jest wejść i komunikować się jaśniej. Dla zamożnych graczy może to oznaczać, że uważają limit gier hazardowych online za zbyt niski, jednak w tym przypadku ochrona grup bezbronnych ma pierwszeństwo przed interesem jednostki zamożnej (która również może wpaść w kłopoty z powodu problematycznego hazardu).24 Zaleca się ustalenie niższego limitu dla młodych dorosłych niż dla starszych grup wiekowych, biorąc pod uwagę ogólnie niższe dochody i wyższe ryzyko uzależnienia od hazardu.

Rada 8: Upewnij się, że dostawcy gier hazardowych w Holandii mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności, jeśli obowiązek dochodzenia i opieki nie zostaną właściwie wykonane.

W Austrii podmiot oferujący gry hazardowe ponosi odpowiedzialność prawną, jeśli okaże się, że zachowanie gracza w grach szkodzi jego źródłom utrzymania z powodu niedopełnienia obowiązku dochodzenia i opieki. Po wystąpieniu szkody gracz ma obowiązek pociągnąć dostawcę do odpowiedzialności w ciągu trzech lat. Zaleca się, aby tak właśnie było w sytuacji Holandii obowiązek opieki spoczywający na usługodawcach jest bardziej wyraźny, jak zaproponowano w poradzie 5.

Rada 9: Zakaz gier o wyraźnie bardzo wysokim ryzyku lub ustal wymagania ograniczające ryzyko.

Im krótszy czas między postawieniem zakładu a wynikiem, tym bardziej uzależniająca jest gra losowa. Gry, w których gracz nie ma wpływu na wynik, takie jak automaty z owocami online, również są bardziej uzależniające. Zaleca się ustalenie minimalnego okresu czasu i zakazanie szybszych gier.

4.3 Zapobieganie

Aktualnie obowiązujące przepisy i regulacje nakładają na dostawców gier hazardowych online wymogi w zakresie polityki zapobiegania uzależnieniom. Dostawcy muszą między innymi zatrudniać ekspertów ds. uzależnień i doświadczenia, którzy będą doradzać w sprawie polityki. Muszą także wyznaczyć analityka ryzyka, który dokona niezależnej analizy ryzyka gier dostawcy. Kwalifikacje, jakie muszą posiadać ci eksperci, opisano dość szczegółowo. Polityka profilaktyczna świadczeniodawców musi być również w wystarczającym stopniu zgodna z holenderskim systemem opieki nad osobami uzależnionymi.
Jednym z problemów jest to, że wielu ekspertów w dziedzinie profilaktyki i doświadczenia w Holandii ma trudności z sytuacją, w której się znajdują są opłacane przez świadczeniodawców, zwłaszcza że właściwa jest niezależna, krytyczna ocena polityki antynarkotykowej dokonana przez ich profesjonalną instytucję. Ocena ta może być sprzeczna z (finansowymi) interesami dostawców. Fakt, że dostawcy mają tego eksperta
Konieczność ich samodzielnego zatrudniania jest niepożądana, ponieważ nie przyczynia się to do niezależnej oceny i doradztwa w zakresie polityki zapobiegawczej. Co więcej, taka polityka może zaszkodzić uczciwości ekspertów. To samo dotyczy analityków ryzyka. Obecna konstrukcja (finansowa), w której eksperci są zatrudniani bezpośrednio przez usługodawców, jest zatem sprzeczna z potrzebą niezależności zawodowej. Właściwa jest zatem inna struktura klientów i finansowania.

Rada 10: Eksperci ds. zapobiegania, eksperci ds. doświadczenia i analitycy ryzyka muszą działać z profesjonalnej i niezależnej perspektywy Dostawcy gier hazardowych online mogą doradzać w zakresie polityki zapobiegania uzależnieniom, oddzielając finansowanie od zlecenia oraz za pośrednictwem organizacji pośredniczącej, na przykład Ksa, wygasa.

Boom na reklamę i marketing, jaki nastąpił w ciągu ostatnich dwóch lat, uformował wizerunek hazardu praktycznie wolnego od ryzyka. Jako przeciwwagę należy inwestować w działania uświadamiające, zwłaszcza skierowane do grup bezbronnych.

Rada 11: Inwestuj w działania podnoszące świadomość na temat zagrożeń związanych z hazardem. Obejmuje to pakiety edukacyjne, dni świadomości, niezależne witryny informacyjne w Internecie i kampanie internetowe skierowane specjalnie do młodych ludzi i młodych dorosłych.

Ustawa Koa przewiduje fundusz zapobiegania uzależnieniom. Fundusz ten jest finansowany poprzez rozszerzenie podatku od gier na dostawców gier losowych wysokiego ryzyka. Ponieważ rynek gier hazardowych online rośnie znacznie szybciej niż oczekiwano, fundusz ten jest również lepiej wypełniony, niż szacowano. Z tego funduszu finansowany jest program badawczy ZonMW, Gambling Desk i anonimowe leczenie uzależnienia od hazardu. Warto sprawdzić, czy cele tego funduszu można rozszerzyć.

Rada 12: Zastanów się, czy fundusz przeciwdziałania uzależnieniom może zostać wykorzystany także do finansowania opracowania i wdrożenia skutecznych kampanii i interwencji profilaktycznych, takich jak Moti4 i samopomoc online.

4.4 Reklama i marketing

Niedawna metaanaliza (podsumowanie i ponowna analiza wszystkich istniejących do tego momentu badań naukowych) pokazuje, że istnieje związek przyczynowy pomiędzy narażeniem na reklamę produktów hazardowych a bardziej pozytywnym nastawieniem do hazardu, większą intencją uprawiania hazardu i grać więcej. Istnieją dowody na efekt „reakcji na dawkę”; im większa ekspozycja na reklamę, tym większe uczestnictwo, co prowadzi do większego ryzyka szkody. Istnieją dowody na silniejszy wpływ reklamy na dzieci i młodzież oraz osoby, które już angażują się w ryzykowne zachowania związane z hazardem, przy czym osoby najbardziej bezbronne są bardziej narażone na wpływ. Ograniczenia dotyczące reklam hazardu mogą zatem zmniejszyć ogólne szkody, szczególnie wśród dzieci/młodych dorosłych i grup szczególnie wrażliwych.

W zeszłym roku nastąpił znaczny wzrost liczby reklam w Internecie. Jak już wskazano, od 1 lipca 2023 r. w Holandii będzie zabronione wyświetlanie nieukierunkowanych reklam gier losowych online za pośrednictwem telewizji, radia oraz w przestrzeni publicznej wewnątrz i na zewnątrz. Reklama w Internecie i wysyłka bezpośrednia są nadal częściowo dozwolone. Dostawcy muszą być w stanie wykazać, że 95% tych reklam dociera do osób w wieku powyżej 24 lat. Korzystanie ze sponsorowania przez dostawców gier hazardowych online będzie stopniowo zabronione. W przyszłym roku sponsorowanie programów i wydarzeń nie będzie już dozwolone, a w 2025 r. wprowadzone zostanie sponsorowanie obiektów sportowych i sponsorowanie koszulek.
Reklama ukierunkowana jest również zabroniona w Belgii. Spersonalizowane reklamy za pośrednictwem poczty elektronicznej, poczty, komunikatorów, SMS-ów lub mediów społecznościowych, a wszystkie prace związane z drukiem reklam zakończono na początku tego roku, zakazano także w Belgii. Tylko osoby, które aktywnie szukają informacji na temat hazardu i chcą uprawiać hazard, mogą mimo to spotkać się z reklamami hazardu. We Włoszech obowiązuje również całkowity zakaz reklamy.

Rada 13: Biorąc pod uwagę wyraźny związek między narażeniem na reklamę a (ryzykownym) uczestnictwem w grach hazardowych, szczególnie wśród osób wrażliwych na problematyczny hazard i młodych ludzi, zaleca się wprowadzenie dalszych ograniczeń w reklamie i marketingu, jakie wprowadzono w Belgii i we Włoszech . Przykładem może być także zakaz reklamy wyrobów tytoniowych.

4.5 Wczesne wykrywanie i podłączanie do opieki osób uzależnionych

W ostatnich latach spadła liczba próśb o pomoc w związku z problemami hazardowymi w placówkach opieki nad osobami uzależnionymi; także w 2022 r. w porównaniu do 2021 r. (por. 3.6). Tylko 3% (1887 osób) wszystkich klientów placówek leczenia uzależnień szuka pomocy w związku z problemami związanymi z hazardem, w tym uzależnieniem od hazardu internetowego (na podstawie danych LADIS).27 Oprócz instytucji leczenia uzależnień zrzeszonych w LADIS, hazardziści mogą również pomoc i poradę otrzymać w wielu innych miejscach, np. w instytucjach opieki dla osób uzależnionych niezwiązanych z LADIS, Loket Kansspel, grupy samopomocy, niezależni psycholodzy, ogólna opieka psychiatryczna, doradcy ds. zadłużenia itp. Nie jest zatem możliwe wskazanie liczby problemowych hazardzistów faktycznie proszę o pomoc i radę. W punkcie hazardowym w Cruks zarejestrowanych jest obecnie około 50 000 osób. To duża liczba, która wyraźnie pokazuje, że Cruks zaspokaja wyraźną potrzebę. Jeśli porównamy liczbę rejestracji Cruks z liczbą porad w Loket Kansspel (w 2022 r.: 1070) oraz liczbą klientów z uzależnieniem od hazardu w opiece odwykowej (w 2022 r.: 1887), można wyciągnąć ostrożny wniosek, że (problematyczne ) hazardziści nie szukają szybko pomocy i że luka w opiece nad uzależnionymi od hazardu jest prawdopodobnie duża. Wskazano środki mające na celu zmniejszenie tej luki w opiece. Na początek można zadbać o to, aby strony internetowe dostawców zapewniały lepsze odniesienia do dostępnej pomocy.

Rada 14: Wymagaj od dostawców, aby informacje na temat zagrożeń związanych z hazardem były wyraźniej widoczne i łatwiejsze do znalezienia (w zrozumiałym języku) na swoich stronach internetowych, w tym ostrzeżenia przed używaniem alkoholu lub narkotyków podczas hazardu.

Jeżeli obowiązek ten już istnieje, należy go utrzymać.
Na stronach głównych dostawców usług hazardowych odniesienia do stron internetowych poświęconych odpowiedzialnej grze, które odnoszą się na przykład do Loket Kansspel i Cruks, często nie są widoczne, a czasem nawet trudno je znaleźć. Obowiązkowe komunikaty ostrzegawcze również często nie są wyraźnie widoczne lub możliwe do znalezienia, a możliwości zysku i ryzyko straty nie są wskazane w zrozumiałym języku. Jako przykład może służyć obowiązkowy sposób uświadamiania konsumentów w Holandii o ryzyku związanym z paleniem, alkoholem i produktami inwestycyjnymi.

Rada 15: Zaleca się inwestowanie w świadomość marki i możliwość znalezienia Loket Kansspel, Cruks i innych form pomocy, takich jak grupy samopomocy, takie jak AGOG i doświadczeni eksperci, tacy jak SLICKS, oferty profilaktyki i opieki, w tym oferty pomocy cyfrowej takie jak hazard na własną rękę i anonimowe leczenie cyfrowe.

Uzależnieniu (od hazardu) często towarzyszy poczucie winy i wstyd, co utrudnia proszenie o pomoc. Ważne jest, aby profesjonaliści mający kontakt z osobami mającymi (potencjalne) problemy z hazardem rozpoznawali te problemy w odpowiednim czasie i mogli szybko interweniować i/lub skierować je do specjalisty. Dotyczy to szerokiego grona specjalistów, takich jak pracownicy socjalni, psychologowie, nauczyciele/doradcy w szkołach, doradcy ds. zadłużenia, podstawowa i średnia opieka zdrowotna. Doświadczenie pokazuje, że gdy profesjonaliści myślą o uzależnieniu, często wiąże się to z uzależnieniem od alkoholu lub narkotyków i znacznie mniej uzależnień behawioralnych, takich jak hazard. Konieczne jest inwestowanie we wczesne wykrywanie i poprawę współpracy między agencjami (pomocowymi).

Rada 16: Usprawnij proces wczesnego wykrywania i udziel wskazówek, które pomogą.

Partnerstwo na rzecz wczesnego wykrywania problemów alkoholowych może służyć jako przykład tego, jak różni specjaliści mogą kształtować wczesne wykrywanie i udzielanie porad. Współpraca jest tutaj bardzo ważna. Należy również zbadać, jakie możliwości mają gminy w zakresie kierowania klientów mających problemy z hazardem w kontekście pomocy dla zadłużenia.

Rada 17: Popraw współpracę pomiędzy służbą zdrowia, Loket Kansspel i dostawcami usług hazardowych.

Dobra jakość pomocy i opieki wymaga dobrej współpracy łańcuchowej. Tutaj jest miejsce na poprawę. Regularne konsultacje pomiędzy świadczeniodawcami, Loket Kansspel i opieką nad osobami uzależnionymi mogą ulepszyć to podejście oparte na łańcuchu.
Podczas tych konsultacji można dokładniej ustalić, kto korzysta z jakich interwencji oraz kiedy i kiedy kierowane są skierowania. Ostatecznie powinno to doprowadzić do stworzenia systemu ciepłego, pozbawionego barier transferu pomiędzy usługodawcami, Loket Kansspel, ośrodkiem opieki nad osobami uzależnionymi i innymi specjalistami, takimi jak doradcy ds. zadłużenia. Doświadczenia z tabelami regionalnymi w kontekście Umowy o Opiekę Zintegrowaną mogą służyć jako przykład dla tych regularnych konsultacji.

4.6 W kierunku lepszej opieki dla osób zmagających się z uzależnieniem od hazardu (online).

Badania pokazują, że naturalne wyzdrowienie z problemów z hazardem następuje stosunkowo często (szacunki wahają się w granicach 40-82%). Nie każdy zatem potrzebuje (w dużej mierze) profesjonalnej opieki.

Niemniej jednak realistyczne jest to, że ze względu na szybki wzrost oraz oczekiwany dalszy wzrost gier hazardowych online spowodują w nadchodzących latach wzrost zapotrzebowania na opiekę zdrowotną. Nadszedł czas, aby przygotować na to opiekę (uzależnieniową). Większość instytucji zajmujących się opieką nad osobami uzależnionymi leczy niewielką liczbę hazardzistów w porównaniu z liczbą klientów mających problemy z narkotykami. W Holandii nie ma multidyscyplinarnych wytycznych dotyczących leczenia uzależnienia od hazardu ani standardów jakości określających dobrą opiekę.

Rada 18: Zaleca się opracowanie multidyscyplinarnych wytycznych dotyczących leczenia uzależnień behawioralnych oraz standardów jakości mających na celu badania przesiewowe, diagnozę i leczenie.

4.7 Badania

Przy dofinansowaniu z Funduszu Przeciwdziałania Uzależnieniom rozpoczął program badawczy ZonMw „Zapobieganie uzależnieniu od hazardu” (ogółem 6,6 mln euro, czas trwania 2022–2029). To ważny program, który może w pewnym stopniu wypełnić główne luki wiedzy w tym obszarze.
Sformułowane rekomendacje są, moim zdaniem, zgodne z priorytetami badawczymi tego programu. Szczególnie z punktu widzenia ciągłości uważam, że bardzo ważne jest, aby program ten przyczyniał się do rozwoju solidnej infrastruktury badawczej, w której stymulowana i ułatwiana jest współpraca między różnymi zainteresowanymi stronami. Liczba niezależnych badaczy i grup badawczych specjalizujących się w badaniach nad (konsekwencjami) hazardu jest ograniczona. Program badawczy musi zatem stymulować tworzenie trwałych konsorcjów.

Rada 19: Komitetowi ZonMw ds. Przeciwdziałania Uzależnieniu od Hazardu zaleca się uwzględnienie w realizacji programu rozwoju infrastruktury badawczej, w tym tworzenia wieloletnich konsorcjów.

4.8 Oddziałowy podział zadań

Minister Ochrony Prawnej odpowiada nie tylko systemowo za politykę hazardową i legislację hazardową, ale także za zapobieganie (polityka prewencji) i ograniczanie (polityka opieki) uzależnienia od hazardu. Chociaż Ministerstwo Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu jest zaangażowane ze względu na elementy profilaktyki i opieki, polityka koncentruje się na tym w Ministerstwie Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa. Z kolei Ministerstwo Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu odpowiada systemowo za politykę alkoholową i tytoniową, a departament ten pełni funkcję koordynującą politykę narkotykową. Kiedy przyjrzymy się wyznacznikom poszczególnych uzależnień, praktycznie nie ma różnicy pomiędzy alkoholem, narkotykami, tytoniem i hazardem. Wymaga to bardziej zintegrowanej profilaktyki i opieki nad uzależnieniem od hazardu oraz lepszego dostosowania do polityki dotyczącej uzależnień. Logiczne jest zatem zwiększenie roli Ministerstwa Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu.

Rada 20: Złóż odpowiedzialność za politykę zapobiegania i uzależnień od gier hazardowych Ministerstwu Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu, które posiada również politykę zapobiegania i uzależnień w odniesieniu do innych uzależnień.

4.9 Banki

Banki mogą odgrywać rolę w zapobieganiu problemom związanym z hazardem w różnych momentach. Może to obejmować: • Banki coraz bardziej dbają o dobrą sytuację finansową
edukację młodych ludzi. Uwaga na ryzyko
Hazard online może być tego częścią.
• Banki mają również wgląd w swoje wzorce wydatków
klientów poprzez kontrolę transakcji. Korzystają z tego np. starając się o kredyt. Mogą być w stanie wdrożyć narzędzia identyfikujące nietypowe wzorce transakcji i generujące ostrzeżenia o nadmiernych zachowaniach związanych z hazardem.
• Banki mogą zaoferować klientom możliwość wykluczenia się z transakcji z firmami związanymi z hazardem. Przewaga nad Cruks polega na tym, że umożliwia również zatrzymanie płatności na rzecz nielegalnych dostawców gier hazardowych.
• Banki mogą ustalać limity wypłat gotówki i transakcji powiązanych z firmami hazardowymi. Banki mogą być najlepszym rozwiązaniem do wdrożenia obowiązkowych limitów gry parasolowej (patrz rada 6).

Rada 21: Sprawdź, jakie możliwości mają banki w zakresie identyfikowania problematycznego hazardu i zapobiegania mu.

4.10 Międzynarodowe doświadczenia

Legalny hazard online w Holandii powstał niedawno. Oznacza to, że ten rynek hazardowy nie jest jeszcze rynkiem „dojrzałym”. Wiele innych krajów ma dłuższe doświadczenie w hazardzie online, a ich rynki są bardziej dojrzałe. Można wyciągnąć wnioski z doświadczeń zagranicznych, zarówno z niepowodzeń politycznych, jak i z tzw. „najlepszych praktyk”.

Rada 22: Ucz się na doświadczeniach zagranicznych.

W tym kontekście chciałbym również zwrócić uwagę na europejską dyrektywę w sprawie sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, która zobowiąże firmy do składania sprawozdań na temat zrównoważonego rozwoju. Ten obowiązek raportowania obejmie również wpływ na zdrowie konsumentów. W nadchodzących latach ramy tych sprawozdań zostaną ustalone na poziomie sektorowym
w Europejskich Standardach Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (ESRS).
Uważam za bardzo ważne, aby dostawcy gier hazardowych – korzystając między innymi z danych z CDB – musieli zgłaszać wyrządzone szkody oraz sposoby zapobiegania im i ograniczania ich.

5. Podsumowanie

Celem legalizacji hazardu internetowego od 1 października 2021 r. była lepsza ochrona graczy internetowych. W jak największym stopniu przyciągnięcie graczy do legalnych stron internetowych ograniczyłoby nielegalny hazard i zapobiegłoby szkodom z nim związanym. Podstawowe zasady są następujące: 1) nielegalny rynek zostaje (w dużej mierze) zastąpiony rynkiem legalnym (założenie) oraz 2) legalny rynek może być lepiej monitorowany, a gracz lepiej chroniony, co skutkuje mniejszymi szkodami związanymi z hazardem (warunek). Jednak legalny rynek rozrósł się powyżej oczekiwań, głównie dlatego, że nowi gracze zaczęli uprawiać hazard. Co więcej, ochrona graczy internetowych na legalnych stronach jest niewystarczająca.

Punktem wyjścia dla niniejszego raportu doradczego jest zatem:Użyłem, że polityka wymaga dostosowań. Niezbędne są dostosowania ustawodawstwa i rozporządzeń Ministerstwa Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa lub KSA, ale wymagane są także wysiłki ze strony innych stron, takich jak Ministerstwo Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu, dostawcy gier hazardowych, banki i opieka dla osób uzależnionych. To zadanie wspólne. Moja rada jest tego odzwierciedleniem.
Uważam, że niezbędne dostosowania polityki są pilne. Wydarzenia ostatnich dwóch lat wymagają szybkich działań. Nie możemy się doczekać przyszłorocznej planowanej oceny ani nowego gabinetu.
Jak już wskazano, holenderski rynek gier hazardowych online jest w pełnym rozkwicie i nie jest jeszcze „dojrzały”. Ta dynamika będzie się utrzymywać przez jakiś czas. Oznacza to, że dostosowania polityki będą prawdopodobnie konieczne również w przyszłości. Na przykład; szybki rozwój sztucznej inteligencji będzie miał konsekwencje dla systemów (monitorowania).dostawców gier hazardowych i nadzorem KSA.
Dlatego też zalecenia sformułowane w niniejszym raporcie nie są punktem końcowym. W nadchodzących latach hazard online będzie nadal przyciągał naszą uwagę. Zapobieganie szkodom wynikającym z hazardu i troska o tych, którzy popadli w kłopoty z powodu hazardu, muszą być sprawą najwyższej wagi.

 

 

 

 

 

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Prom

12:36
22/03/2024

W pierwszej kolejności totalizator powinien wyłączyć sygnał totalcasino. Tam uzależnionych jest już około 4 milionów ludzi i z dnia na dzień przybywa. Nic nie dadzą odwyki póki jest apka totalizatora. Dziś każdy ma smartfona, to największe uzależnienie i dostęp do hazardu. Powinni to natychmiast wyłączyć. Po drugie cała ustawa o grach hazardowych która weszła w życie 1 kwietnia 2017 roku powstała dla popełniania przęstepstw skarbowych i sama w sobie jest przestepstem. A więc powinno ją się uchylić. Ile jest punktów stacjonarnych gdzie kolesiostwo podnajmuje lokale dla totalizatora. W danym mieście totalizator poszukiwał lokali a więc poleciał pan X i wynajął lokal za 3 tysiące i podnajął dla totolotka za 10 tysięcy. Zawyżone ceny kupna automatów. Ustawa pisana była z myślą o takich wyłudzeniach a więc nie powinno jej być

karolajnc

12:44
15/03/2024

Moim zdaniem leczenie powinno odbywać się pod okiem specjalistów. Mój mąż wyleczył się tak w ośrodku Nowy Dzień w okolicach Krakowa. Godna polecenia placówka.
E-PLAY.PL