Ostatnia aktualizacja: 16 kwietnia 2020
11 marca 2015 roku Trybunał Konstytucyjny rozpozna połączone pytania prawne NSA oraz SR Gdańsk-Południe w pełnym składzie.
Rozprawie będzie przewodniczyć Prezes TK Andrzej Rzepiński!
Sędzią-sprawozdawcą będzie Sędzia TK Andrzej Wróbel – specjalista od prawa publicznego (w tym administracyjnego) oraz prawa europejskiego. Współautor takich publikacji jak: „Odpowiedzialność odszkodowawcza w administracji” czy „Wprowadzenie do prawa Wspólnot Europejskich”
Trybunał konstytucyjny rozpozna pytanie Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz dołączone do sprawy pytanie prawne Sądu Rejonowego Gdańsk-Południe X Wydział Karny o zbadanie zgodności art. 14 ust. 1 i art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych z:
a) art. 2 i 7 Konstytucji RP;
b) art. 20 i 22 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP.
W uzasadnieniu postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego czytamy m. in.:
„Naczelny Sąd Administracyjny w obecnym składzie opowiada się za stanowiskiem, że zarówno art. 14 ust. 1, jak i art. 89 ust. 1 pkt 2 u.g,h, mają charakter przepisów technicznych w rozumieniu dyrektywy 98/34/WE. Co do art. 14 ust. 1 ustawy, teza taka wynika wprost z wyroku TSUE w sprawie Fortuna. W pkt 25 uzasadnienia tego wyroku TSUE stwierdził, że „przepis tego rodzaju jak art. 14 ust. 1 ustawy o grach hazardowych, zgodnie z którym urządzanie gier na automatach dozwolone jest jedynie w kasynach gry, należy uznać za <<przepis techniczny>> w rozumieniu art. 1 pkt 11 dyrektywy 98/34„
i dalej:
„Mając na uwadze bezsporny fakt nienotyfikowania Komisji Europejskiej, w fazie prac nad projektem ustawy o grach hazardowych, art. 14 ust, 1 i art, 89 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, Naczelny Sąd Administracyjny wyraża przekonanie, że – z tego powodu – wskazane przepisy naruszają zasady rzetelnej procedury ustawodawczej oraz legalizmu, a przez to są niezgodne z art.2 i 7 Konstytucji.”
oraz:
„Można dodać, że wprowadzając zakaz, który wynika z zaskarżonych przepisów, ustawodawca przerzucił na przedsiębiorców konsekwencje realizacji powinności ciążących na władzy publicznej. Z zasady rzetelnego i sprawnego działania instytucji publicznych (preambula Konstytucji) płynie wniosek, że to władza publiczna powinna, poprzez swoje instytucje wyposażone w odpowiednie kompetencje w zakresie administracji publicznej – zapewnić aby interes publiczny oraz wolności i prawa jednostek były chronione w wystarczający sposób przy jednoczesnym poszanowaniu wolności gospodarczej.„
PYTANIE PRAWNE NSA Z 15 STYCZNIA 2014
STANOWISKO PROKURATORA GENERALNEGO
PYTANIE PRAWNE SR GDAŃSK-POŁUDNIE
Miejsce: duża sala rozpraw Trybunału Konstytucyjnego
Data rozprawy: 11.03.2015 godz.: 9.00
Źródło: trybunal.gov.pl
Operator
15:39 18/02/2015
jozek
12:03 20/02/2015
Marek
09:56 20/02/2015
pan x
08:25 20/02/2015
asd
12:35 19/02/2015
Luk
07:57 19/02/2015
dont
07:50 19/02/2015
Szarak
22:50 18/02/2015
alek
21:40 18/02/2015
operator
19:35 18/02/2015
G-shock
18:43 18/02/2015
roman
21:20 22/02/2015