Nowelizacja ustawy hazardowej niezgodna z Konstytucją?

Najczęściej czytane
Bartosz 10/12/2014

Ostatnia aktualizacja: 16 kwietnia 2020

W dniu 01.12.2014 Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Ryszard Kalisz złożył na ręce Marszałka Sejmu RP interpelację w sprawie konsekwencji wadliwego stosowania przez organy Służby Celnej ustawy o grach hazardowych oraz w sprawie zaniechania konwalidacji błędów legislacyjnych tej ustawy co najmniej od dnia 19 lipca 2012 r. tj. od dnia ogłoszenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-213/11 i inne.

A w niej czytamy: „Rada Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej zgłaszają do Sejmu projekt ustawy o grach hazardowych, która uchwalona została w dniu 19 listopada 2009 r. nie dopełniła obowiązku notyfikacji Komisji Europejskiej co najmniej niektórych przepisów tej ustawy, mających lub mogących mieć charakter regulacji technicznych w rozumieniu dyrektywy 98/34/WE Parlamentu europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych. W rezultacie w Komisji Europejskiej zawisły skargi przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej o naruszenie prawa unijnego, a przed krajowymi sądami powszechnymi i administracyjnymi nieustannie wzrasta liczba zawisłych spraw dotyczących stosowania sankcji administracyjnych lub karnych na podstawie nienotyfikowanych regulacji technicznych ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Istotne znaczenie ma to, że sądy niemal powszechnie uznają konkretne przepisy ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych za regulacje techniczne, a także uwzględniają zarzuty jednostek prywatnych branży hazardowej i odmawiają stosowania nienotyfikowanych przepisów technicznych. Dotyczy to przede wszystkim zakazu urządzania gier na automatach losowych poza kasynami gry.(…)

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w końcu 2012 r. do sądów powszechnych wniesiono liczne zawezwania do próby ugodowej Skarbu Państwa – również Sejmu RP, o roszczenia odszkodowawcze w związku z wadliwym uchwaleniem ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych i ich późniejszym stosowaniem przez służby podległe Ministrowi Finansów. W tej sytuacji mało wiarygodne i mało rzetelne okazują się zapewnienia Ministra Finansów składane w procesie uchwalania tej ustawy, iż jej projekt w przedłożeniu rządowym nie wymagał tej notyfikacji Komisji Europejskiej.(…)

Powyższe wątpliwości i zarzuty potwierdza to, że według Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej szereg przepisów ustawy o grach hazardowych uchwalonej 19 listopada 2009 r. ma oraz może mieć jednak charakter przepisów technicznych, a dla prawidłowego ich uchwalenia wymagały w związku z tym uprzedniego zgłoszenia Komisji Europejskiej w trybie notyfikacji.(…)

W tym stanie rzeczy aktualnie za bezsporny można uznać brak wymaganej notyfikacji w odniesieniu do art. 14 ust. 1 ustawy o grach hazardowych. Skutkiem prawnym niedopełnienia obowiązku notyfikacji jest niemożność zastosowania przepisów technicznych, na którą można powoływać się „w postępowaniu między jednostkami”(…)

W konsekwencji przepisy, co do których nie dopełniono obowiązku notyfikacji, jako niezgodne z prawem Unii europejskiej nie mogą być stosowane przez organy administracji oraz sądy.(…)

W tej sytuacji nie może być oczywiście mowy o prawidłowym sprawowaniu funkcji kontrolnych, regulacyjnych i ochronnych społeczeństwo przez organy państwa, skoro działalność regulowana ustawowymi przepisami szczególnymi została przeniesiona do zakresu objętego zasadą swobody działalności gospodarczej na zasadach ogólnych wolności gospodarczej.(…)

Kolejny projekt nowelizacji ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, został przyjęty przez Rade Ministrów w dniu 21 października 2014 r. Zasadniczo powielona została w nim regulacja zakazująca urządzania gier poza kasynami gry, z uzasadnieniem wskazującym na konieczność uporządkowania i doprecyzowania już istniejącego takiego „zakazu”. Tym razem projekt tej nowelizacji, przekazany został do „notyfikacji” Komisji Europejskiej, zaś Minister finansów – organ odpowiedzialny za przedłożenie Radzie Ministrów podtrzymuje jednocześnie, że takich samych przepisów poprzednio (w 2009 r.) nie trzeba było „notyfikować”. Nie sposób nie dostrzec tutaj braku konsekwencji, czy wręcz zaprzeczenia samemu sobie, bowiem jeśli zamiana redakcyjna przepisów zakazujących (zakazujących urządzania gier na automatach poza kasynami) ma być notyfikowana, to tym bardziej notyfikowany powinien być sam przepis zakazujący.

Skoro zakaz urządzania gier na automatach poza kasynami nie został skutecznie wprowadzony do krajowego porządku prawnego w drodze ustawy o grach hazardowych – a tak jednoznacznie stwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w ww. wyroku z dnia 19 lipca 2012 r. – pkt 24-25) – to Polska jest dzisiaj jedynym krajem Unii Europejskiej, w której urządzanie gier hazardowych odbywa się w ramach wolności gospodarczej.(…)

Natomiast rzeczywiste intencje tej nowelizacji, sprowadzające się jedynie do próby „naprawienia” popełnionego błędu przy uchwalaniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, poprzez uchybienie obowiązkowi notyfikacji Komisji europejskiej przepisów technicznych w rozumieniu dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. Przeto nowelizacja sprowadzająca się wyłącznie do notyfikowania zakazu urządzania gier poza kasynami gry z art. 14 ust. 1 tej ustawy, może okazać się niezgodna z Konstytucją RP, a to dlatego, że projektodawca nawet nie przewidział przepisów przejściowych dla tej części rynku gier hazardowych, która funkcjonuje po 1 stycznia 2010 r. na zasadach wolności gospodarczej.(…)

PEŁNY TEKST INTERPELACJI nr 29789

Wkrótce na: sejm.gov.pl

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

G-SHOCK

08:32
11/12/2014

bo Polska znów w niewoli ...
E-PLAY.PL