Badania: Logo bukmachera pokazywane średnio raz na 16 sekund

Badania i Raporty Ze świata
Wiktor Czerwiński 21/07/2023

Ostatnia aktualizacja: 21 lipca 2023

Logo firm bukmacherskich pojawia się aż 3500 razy (rekord West Ham – Chelsea 3522 razy) podczas meczu piłki nożnej transmitowanego przez telewizję, większość na tablicach przy boisku, wywołując ponowny sceptycyzm co do planu najlepszych klubów, by zrezygnować z reklam zakładów tylko z przodu koszulki.

W badaniu przeprowadzonym przez psychologów z czterech uniwersytetów zmierzono liczbę reklam hazardowych podczas 10 meczów, które odbyły się w zeszłym sezonie, z udziałem wszystkich klubów Premier League.

Mecz West Ham v Chelsea zawierał zdecydowanie najwięcej logo bukmacherów w sumie 3522, czyli 37 razy na każdą minutę meczu. Liczba ta była szczególnie wysoka ze względu na umowę West Ham z bukmacherem internetowym i firmą kasynową Betway, której logo widnieje wokół siedziby klubu, London Stadium.

Z analizy wynika, że przeciętny mecz wyświetlał logo hazardu co 16 sekund.

Badanie, które dotyczyło również reklam kryptowalut i transakcji finansowych, wykazało, że cyfrowe tablice przy boisku były zdecydowanie najczęstszym miejscem umieszczania logo firmy, stanowiąc ponad połowę tych widocznych podczas gry. Z kolei koszulki drużynowe stanowiły tylko 6,9% widocznych logo gier hazardowych.

Zakaz reklamy na przodzie koszulek

Na początku tego roku kluby piłkarskie Premier League uzgodniły zakaz sponsorowania zakładów na przód koszulki. Dobrowolny środek zacznie obowiązywać dopiero w 2026 r. i nadal będzie pozwalał firmom reklamować się na rękawach koszulek, tablicach przy boisku i innych miejscach wokół stadionu.

The Big Step, który prowadzi kampanię na rzecz zerwania przez kluby piłkarskie więzi z branżą bukmacherską, powiedział, że badanie wykazało, że kluby piłkarskie nie traktują wystarczająco poważnie powiązań hazardu z uzależnieniami, problemami finansowymi i samobójstwami.

„Ten obrzydliwy poziom reklamy hazardu wokół stadionów piłkarskich to wstyd narodowy i pokazuje, dlaczego usunięcie reklam z koszulek jest niewystarczające” – powiedział rzecznik grupy.

„Każdy z tych 3500 impulsów do uprawiania hazardu jest potencjalnym haczykiem uzależniającym dla młodych fanów, ich rodziców, a nawet graczy. Szkody, jakie powoduje reklama hazardu, nie można już ignorować; rząd musi wkroczyć i zakończyć wszystkie reklamy hazardu w piłce nożnej”.

Premier League odmówiła komentarza.

Przedstawiciele branży bukmacherskiej wielokrotnie powtarzali, że nie ma dowodów na powiązania między reklamą w piłce nożnej a uzależnieniem, ale wiele badań wykazało związek między sponsorowaniem a uczestnictwem, w tym „problemowym” hazardem.

Intensywna promocja zakładów bukmacherskich w piłce nożnej staje się coraz bardziej kontrowersyjna w świetle głośnych przypadków graczy uzależnionych od hazardu.

Napastnik Brentford, Ivan Toney, został wykluczony z gry na osiem miesięcy na początku tego roku po obstawianiu meczów, w tym niektórych, w których grał. Zakaz został skrócony do ośmiu miesięcy po tym, jak Związek Piłki Nożnej wziął pod uwagę jego uzależnienie od hazardu.

Dziewięć drużyn Premier League, w tym Toney’s Brentford, będzie miało logo firmy hazardowej na koszulkach w sezonie 2023-24, jako główny sponsor koszulki lub na rękawach. Kluby, w tym Aston Villa, podpisały nowe umowy hazardowe w tym sezonie pomimo zbliżającego się zakazu w 2026 r., chociaż Chelsea wycofała się ze sponsorowania koszulek z kontrowersyjną firmą hazardową kryptowalut Stake.com po presji ze strony grup fanów.

Betway najbardziej widoczny

Badanie, prowadzone przez Jamiego Torrance’a z University of Chester, przeanalizowało logo gier hazardowych, kryptowalut i handlu finansowego w piłce nożnej.

Betway był najczęściej prezentowaną marką hazardową w piłce nożnej, odpowiadając za 31,2% widocznych logo, podczas gdy Stake był na szczycie ligi kryptowalut z 28%, a FBS był najczęściej wyświetlanym logo handlu finansowego.

Tylko 4,4% logo hazardu zawierało jakąś formę treści ograniczających szkody, na przykład komunikaty zalecające większą ostrożność podczas uprawiania hazardu.

Domowy mecz West Ham przeciwko Chelsea zawierał najwięcej reklam związanych z hazardem, z 3522 momentami, podczas gdy mecz Arsenalu z Nottingham Forest miał najmniej, z 219.

Kryptowaluta była najbardziej widoczna w meczu Wolverhampton Wanderers przeciwko Brighton, 1682 razy, a najmniej widoczna w meczu Fulham przeciwko Liverpoolowi, gdzie logo kryptowaluty zostało pokazane tylko raz.

Manchester City przeciwko Aston Villa zawierał najwięcej logo 832 razy, podczas gdy mecz Evertonu z Southampton i Brentford przeciwko Bournemouth nie zawierał żadnego.

W badaniu zastosowano inną metodologię niż w poprzednim badaniu, w którym stwierdzono, że logo hazardu pojawiło się 700 razy w grze. W poprzednim badaniu uwzględniono pojawienie się logo jednej firmy na ekranie tylko raz, nawet jeśli pojawiło się ono wiele razy. Nowe badanie liczyło każdą iterację.

źródło: The Guardian

 

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL