Belgia wprowadza zakaz reklamy hazardu od 1 lipca 2023

Prawo hazardowe Ze świata
Wiktor Czerwiński 21/02/2023

Ostatnia aktualizacja: 21 lutego 2023

Rząd belgijski zatwierdził kompleksowy zakaz reklamy gier hazardowych, który będzie wprowadzany etapami w ciągu najbliższych pięciu lat.

Posunięcie to ma na celu ograniczenie problematycznego hazardu i ochronę osób wrażliwych, zwłaszcza nieletnich.

Trzy etapy ograniczania reklam

  • 1 lipca 2023  – reklama hazardu w telewizji, radiu, ogłoszeniach drobnych i reklamach wideo będzie zabroniona.
  • 1 stycznia 2025  – wprowadzony zostanie zakaz reklamy gier hazardowych na stadionach piłkarskich. W ramach tego zakazu sponsorowanie koszulek będzie dozwolone, ale tylko z logo i nazwą sponsora, bez hasła i nie z przodu koszulki.
  • 1 stycznia 2028 – całkowity zakaz reklamy gier hazardowych, w tym na koszulkach.

Belgijskie władze zadowolone

Belgijski minister sprawiedliwości, Vincent Van Quickenborne, z zadowoleniem przyjął tę decyzję, mówiąc, że jest to ważny krok w promowaniu odpowiedzialnego hazardu i ochronie wrażliwych osób przed niebezpieczeństwami związanymi z problematycznym hazardem.

W zeszłym roku w poście na LinkedIn nazwał dostawców gier hazardowych „mafią hazardową” i stwierdził, że zbliżający się zakaz reklamy zakończy „niszczycielskie tsunami reklam hazardowych”.

Jednak według prezesa francuskojęzycznej liberalnej partii MR Georgesa-Louisa Boucheza, który wcześniej wyrażał zdecydowany sprzeciw wobec zbliżającego się zakazu, ustawa nie została jeszcze sfinalizowana i mogą jeszcze nastąpić zmiany.

Dochody z reklamy hazardu w Belgii

Niedawny raport Deloitte na temat zawodowej piłki nożnej w Belgii wykazał, że branża hazardowa przyczyniła się do 12,7% całkowitych 79,3 mln euro przychodów ze sponsoringu w sezonie 2020-2021.

Przekłada się to na ponad 10 mln euro dochodu dla belgijskich klubów zawodowych, co podkreśla znaczącą rolę branży gier hazardowych we wspieraniu stabilności finansowej ligi.

Najwyższa belgijska liga piłkarska, czyli Pro League, może pochwalić się 18 drużynami, z których 16 jest sponsorowanych przez firmy hazardowe, w tym niektóre z najbardziej znanych klubów w lidze.

Na przykład Club Brugge ma Unibet jako swojego głównego sponsora na koszulce,  betFIRST z kolei sponsoruje Antwerpię. Circus sponsoruje zarówno AA Gent, jak i Standard Liege.

Tylko dwa czołowe kluby piłkarskie nie mają umów sponsorskich z operatorami gier hazardowych: KAS Eupen, należący do Kataru klub, który zrezygnował z powodów religijnych, oraz Westerlo, którego właścicielem jest turecki właściciel Otkay Ercan.

Zbliżający się zakaz wpłynie również na inne sporty np. kolarstwo. Belgijska drużyna kolarska Bingoal-WB szacuje, że wyparuje 30% jej dochodów, jeśli firma hazardowa nie będzie już mogła działać jako sponsor.

Trudne warunki dla operatorów na rynku belgijskim

Belgia stała się trudnym rynkiem dla wielu operatorów gier hazardowych online ze względu na zwiększone ograniczenia regulacyjne.

W październiku zeszłego roku kraj ten wprowadził nowe przepisy, które wymagają od licencjonowanych w Belgii operatorów gier hazardowych online przestrzegania tygodniowego limitu wpłat graczy w wysokości 200 euro.

Kindred niedawno poinformował o 15% spadku przychodów w Belgii. Dyrektor generalny Henrik Tjärnström powiedział, że Kindred ucierpiała z powodu bycia liderem rynku w Belgii po tym, jak nowe limity depozytów rozłożyły klientów na większą liczbę operatorów.

źródło: igamingnext

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL