Ostatnia aktualizacja: 16 stycznia 2024
Technologia rozwija się coraz szybciej, a ludzie coraz częściej korzystają z inteligentnych urządzeń przenośnych. Te dwa ogólne trendy sprawiają, że rynek gier mobilnych rośnie z każdym rokiem. Czego jednak konkretnie można się spodziewać w 2021 roku? Jak rynek gier mobilnych będzie się zmieniał w najbliższych miesiącach?
Gry mobilne wciąż zyskują na popularności
Jeszcze kilkanaście lat temu gry mobilne były traktowane jako ciekawostka. Dziś jest to wielki biznes. Szacuje się, że wartość tej branży w skali roku sięga kilkudziesięciu miliardów dolarów (suma przychodów branży rośnie o około 10% rocznie). Przedsiębiorstwa zajmujące się tworzeniem i rozwojem gier mobilnych coraz częściej wchodzą zaś na giełdę.
Także 2021 będzie kolejnym krokiem w rozwoju branży i popularyzacji gier mobilnych. Tego typu rozrywka jest bowiem zbieżna ze stylem życia setek milionów ludzi. W końcu już niemal połowa ludzi na ziemi posiada na smartfony, a gry mobilne są często dostępne zupełnie za darmo. Statystyki pokazują, że nawet w zaawansowanych grupach wiekowych nie brakuje chętnych do grania na smartfonach. W dodatku rozwój technologii sprawia, że gry mobilne stają się coraz bardziej interesujące i różnorodne.
Sam rynek gier mobilnych 2021 czeka dalsza konsolidacja. Już w 2020 roku nie brakowało fuzji i przejęć. Przykładowo Zynga nabyła Peak Games i Rollic Games, a Stillfront Group wykupiła Storm8. Wszystkie te transakcje opiewały na kwoty liczone w milionach dolarów. W 2021 roku również można spodziewać się takich głośnych przejęć. Takie przejęcia można zaś uznać za oznakę dojrzewania rynku gier mobilnych.
VR i AR coraz bliżej
Technologia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości jest stale udoskonalana. Lada moment stanie się też bardziej dostępna i tańsza. To zaś oznacza, że właśnie zaczyna się zupełnie nowa era w rozwoju gier mobilnych.
Potencjał VR i AR zapewne całkowicie odmieni kasynowe gry mobilne. Dziś gracze mogą korzystać z gier hazardowych prowadzonych przez komputer i np. włączyć automaty kasyno. Alternatywą są tzw. kasyna na żywo, gdzie rozgrywką steruje krupier, a gracz widzi go przez połączenie video.
Powyższe rozwiązania gwarantują dużo zabawy i wysoki poziom realizmu. Jednakże technologia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości wzniesie hazardową rozgrywkę mobilną na jeszcze wyższy poziom. Gracz z dowolnego miejsca na Ziemi i o dowolnej porze będzie mógł przenieść się do w pełni realistycznego i w dodatku spersonalizowanego kasyna. Użytkownik kasyna będzie mógł dosłownie poczuć, jak trzyma karty i żetony w ręce. Nad rozwojem oprogramowania do gier kasynowych w technologii VR i AR pracują wszyscy topowi producenci z tej branży, z NetEnt oraz Microgaming na czele.
5G to nowe możliwości
W ogólnym rozrachunku branża mobilna jest jedną z tych, która zyskała z powodu pandemii. Ludzie dłużej przebywając w domu, chętniej uruchamiają gry na swoich smartfonach. Jednakże obostrzenia związane z pandemią utrudniają wdrażanie 5G.
Niemniej z miesiąca na miesiąc technologia 5G będzie coraz szerzej dostępna, a to przyniesie szereg korzyści, w tym pomoże rozwinąć gry mobilne. 5G oznacza znacznie mniejsze opóźnienia w przesyle danych, co ma znacznie w grach typu multiplayer. Ponadto ta technologia sprawi, że gry będzie się ściągać szybciej, a problemy techniczne będą zdarzać się rzadziej. Upowszechnienie 5G to też warunek tego, by móc dalej rozwijać gry wykonane w technologii VR i AR.
Czy gry mobilne staną się sportem?
Jeszcze kilkanaście lat temu mało kto uwierzyłby, że gry komputerowe staną się sportem, który jednoczy nie tylko zawodników, ale też kibiców. Całkiem możliwe, że podobny los spotka gry mobilne, co zmusi programistów do zastosowania zupełnie nowych rozwiązań.
Jak dotąd gry mobilne tworzy się bowiem z myślą o ich uczestnikach. Już wkrótce zaś konieczne okazać może się programowanie gier w taki sposób, by były one przystępne dla szerokiej publiczności.
Sieci społecznościowe wokół platform z grami mobilnymi
Rozwój gier mobilnych pod wieloma względami przypomina rozwój gier na komputer. Dziś wybór gier na smartfony jest przeogromny, a poszczególne platformy oferują podobne produkcje. Stąd w 2021 roku należy spodziewać się tego, że twórcy gier i osoby zarządzające platformami z grami mobilnymi jeszcze bardziej postawią na budowę sieci społecznościowych wokół swych produktów i usług.
Tego typu praktyka jest szczególnie widoczna w przypadku mobilnych gier kasynowych. Portale kasynowe prześcigają się w pomysłach na budowanie społeczności i rywalizację pomiędzy swoimi użytkownikami. Z tego powodu w kasynach powszechne stają się programy lojalnościowe, programy VIP i rankingowe gry turniejowe. W ten sposób gracze mogą poczuć się częścią większej społeczności, a w dodatku zdobywać dodatkowe nagrody oraz korzyści.
"Trochę szukanie dziury w całym biorąc pod uwagę natłok hazardowych reklam dosłownie wszędzie..."
"To chyba konkurencja forebtu opłaca te teksty redakcji e-play... Co to za bzdurna informacja, w czasach, gdy dzieciaki oglądają reklamy sts skierowane tematycznie do dzieci i mlodziezy, dziadki kupują wnuczkom zdrapki "nie hazardowego" lotalizatora, a superbet niemal wyskakuje z lodówki i nie patrzy na wiek konsumenta. Wstyd e-play"
"Jakieś kompy znaleźli i jaka akcja? Oni już naprawdę nie mają kogo łapać i statystyki robią. Takie służby zaangażowane w proceder paru komputerów i opłakanych lokali. Marnują pieniądze podatników"
"Mnie to wkurza te obstawianie państwowego totalizatora: stoję w Żabce a przede mną emeryt podaje jakieś cyfry, kupuje losy, czas zabiera… w saloniku prasowym chce kupić gazetę a to był jakiś tam dzień kumulacji i ludzie poje@@ni stoją w kolejce i obstawiają liczby. To jest hazard. Hazard też jest w radio RMF „wyślij sms a już teraz każdy sms mnożymy x70” więc jak każdemu mnożą to co to za bonus? Może trzeba zacząć od ograniczenia tych konkursów SMS i zdrapek/obstawiania liczb na stacji w sklepie i kiosku?"
"Reklamy Totalizatora powinny być zabronione. To namawianie ludzi do hazardu. Emeryci wydają całe emerytury na zdrapki. W czasie losowania gadają że jeden trafił milion a że reszta przegrała 10 mln tego już nie powiedzą. Zakazać tych praktyk."