W Wielkiej Brytanii wzywają do dalszego ograniczenia reklam hazardowych w sporcie

Odpowiedzialna gra Ze świata
Wiktor Czerwiński 21/12/2023

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia 2023

Premier League i inne organy zarządzające sportem „powinny zobowiązać się do ograniczenia liczby” reklam gier hazardowych na tablicach przy boiskach stadionów, twierdzi wpływowa grupa parlamentarzystów.

W nowym raporcie Komisja Kultury, Mediów i Sportu (CMS) stwierdziła, że obniżka jest konieczna „w celu ochrony dzieci przed kontaktem” z logo firm bukmacherskich.

Przewodnicząca grupy parlamentarnej, Caroline Dinenage, stwierdziła, że „należy zrobić więcej… [w sprawie] tego, co często wygląda na bombardowanie brandingu reklamowego podczas piłki nożnej i innych wydarzeń sportowych”.

Reklamy firm hazardowych znikną z przodu koszulek

W sezonie 2022–2023 osiem klubów Premier League miało na przodzie koszulek firmy hazardowe, których wartość szacuje się na 60 milionów funtów rocznie.

W kwietniu 2023 roku kluby Premier League osiągnęły przełomowe porozumienie w sprawie wycofania sponsoringu gier hazardowych z przodu koszulek meczowych do końca sezonu 2025-26.

Pomimo, iż ponadpartyjny komitet z zadowoleniem przyjął tą decyzję, to jednocześnie ostrzega, że „nie zmniejszy to znacząco liczby reklam zakładów widocznych podczas meczu”, gdyż kluby nadal będą mogły nadal umieszczać je na rękawach koszulek i w reklamach LED wokół murawy.

W swoim raporcie cytuje niedawne badanie, które wykazało, że umieszczanie marki hazardowej na przodzie koszulki stanowiło zaledwie 7% wszystkich reklam związanych z hazardem, które były widoczne podczas 10 transmitowanych meczów. Ujawniono również, że podczas sześciu meczów w weekend otwarcia sezonu można było zobaczyć prawie 7 000 komunikatów hazardowych.

Biała księga niewystarczająca

Posłowie zalecają, aby nowy kodeks postępowania dotyczący sponsorowania gier hazardowych w sporcie zawierał zapis ograniczający liczbę reklam na stadionach i zapewniający więcej miejsca na bezpieczniejsze komunikaty dotyczące hazardu.

„Publikacja kodeksu była wielokrotnie opóźniana, co jest godne ubolewania. Rząd powinien zażądać od odpowiednich organów sportowych opublikowania [tego]… bez dalszej zbędnej zwłoki”. – dodali parlamentarzyści.

Wzywają także ministrów do przyjęcia „bardziej ostrożnego podejścia” niż zaproponowane w białej księdze dotyczącej hazardu opublikowanej na początku tego roku, w której uniknięto rygorystycznych ograniczeń dotyczących reklamy.

„Choć całkowity zakaz reklamy gier hazardowych nie byłby właściwy, nadal istnieje możliwość wprowadzenia dalszych regulacji…” – twierdzą.

Wyścigi konne i psie także na celowniku

Komisja dodaje, że powinno istnieć „odmienne podejście… do wyścigów konnych i wyścigów chartów, biorąc pod uwagę ich bliskie i długotrwałe powiązania z zakładami bukmacherskimi”.

„… należy zrobić więcej, aby chronić zarówno dzieci, jak i osoby, które doświadczyły problemów z hazardem, przed czymś, co często przypomina bombardowanie brandingiem reklamowym podczas meczów piłkarskich i innych wydarzeń sportowych”. – stwierdziła Dinenage

Trwają prace nad kodeksem odpowiedzialnego sponsoringu hazardowego

Rzecznik Premier League powiedział, że jej kluby „wspólnie zgodziły się na wycofanie sponsoringu gier hazardowych z przodu koszulek meczowych po szeroko zakrojonych konsultacjach z ligą i rządem. Obecnie Premier League współpracuje z innymi sportami i rządem nad opracowaniem nowego kodeksu odpowiedzialnego sponsoringu hazardowego

„Chociaż Premier League nie ma centralnego partnera związanego z hazardem, nasze kluby przestrzegają wszystkich wymogów prawnych i regulacyjnych wynikających z prawa…” – powiedział rzecznik Premier League

Rzecznik Departamentu Kultury, Mediów i Sportu powiedział:

„Biała księga dotycząca hazardu przedstawia wyważony i proporcjonalny pakiet środków zapewniających większą ochronę osobom narażonym na ryzyko doznania krzywdy, przy minimalnym wpływie na wolności przeważającej większości graczy… Istnieją już solidne zasady zapewniające, że reklama hazardu jest społecznie odpowiedzialna, dlatego wspieramy prace trwające w sektorze sportu mające na celu opracowanie nowych standardów w oparciu o ogólnobranżowy kodeks postępowania”.

W zeszłym roku piłkarze znaleźli się wśród celebrytów, którym na mocy nowych przepisów zakazano występów w reklamach hazardu skierowanych do młodych ludzi.

Jednakże rzecznik grupy kampanii Big Step powiedział:

„Reklamy hazardu w naszym narodowym sporcie wymknęły się spod kontroli, a tysiące reklam produktów uzależniających zarażają dzieci podczas każdego meczu. Za każdą reklamą kryje się rzeczywistość, w której hazard powoduje wyniszczające skutki wyrządza krzywdę milionom rodzin w Wielkiej Brytanii. Chociaż to miłe, że ci parlamentarzyści wzywają do działania, niestety ich zalecenia nie dotykają stron. Jeśli zostaną uznane za na tyle szkodliwe, że należy je ograniczyć, wszystkie reklamy powinny zostać usunięte z każdego boiska piłkarskiego. Ten rząd lub następny musi  skończyć wszelką reklamę hazardu i sponsoring w piłce nożnej.”

Posłowie twierdzą, że zakaz „od gwizdka do gwizdka” dotyczący reklam zakładów bukmacherskich w telewizji podczas transmisji sportowych na żywo, wprowadzony przez branżę hazardową w 2019 r., został „krytykowany jako nieskuteczny, ponieważ widzowie meczów – czy to na stadionie, czy oglądani w telewizji – są nadal narażeni” do licznych reklam i logo wyświetlanych na tablicach obwodowych i zestawach”.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL