’Bukmacher roku 2023′ i 'Bukmacherski debiutant roku’ w plebiscycie E-PLAY.PL

Nagrody i wyróżnienia Najczęściej czytane Polecane
Wiktor Czerwiński 05/02/2024

Ostatnia aktualizacja: 26 kwietnia 2024

Tydzień temu poinformowaliśmy naszych czytelników o plebiscycie E-PLAY.PL, w którym przyznajemy nagrody dla branży hazardowej za 2023 rok. Historyczne, bo pierwsze rozdanie nagród zostało zorganizowane przy okazji świętowania w tym roku 21. urodzin naszego portalu. W dzisiejszej publikacji wyjaśnimy dlaczego to Superbet zasłużył na wygraną, przeanalizujemy nominowanych a także uzasadnimy nasz wybór w kategorii `Bukmacherski debiutant roku’.

Wraz z zeszłotygodniowymi nominacjami, z miejsca ogłosiliśmy markę Superbet zwycięzcą w najbardziej prestiżowej kategorii ’Najlepszy Bukmacher 2023 roku’. Była to decyzja tak oczywista dla całej branży, że postanowiliśmy się z tym nie ceregielić.

Przypomnijmy iż, wśród nominowanych w tej kategorii znalazły się następujące marki: Fortuna, LVbet, Betfan, Betclic oraz STS.

Wyróżnionych bukmacherów ocenialiśmy na podstawie prowadzonych przez nich działań na przestrzeni 12 miesięcy 2023 roku. Skupiliśmy się na ich aktywności zarówno marketingowej i wizerunkowej oraz społecznej i charytatywnej, a także ostatecznym impakcie ich starań na ostateczny udział w rynku legalnych zakładów bukmacherskich w internecie.

Dlaczego Superbet wygrał miniony rok?

Superbet to brand, który na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy dokonał bardzo dużego skoku jeśli chodzi o swój udział w rynku zakładów bukmacherskich online w Polsce. Według dostępnych przez nas danych firma zwiększyła swój udział z 11% do 20%, mając już przed sobą w tym momencie jedynie lidera rynku w ostatniej dekadzie, czyli markę STS.

Konsekwentnie realizowany plan w drodze, którą obecny VP marki Superbet Adam Lamentowicz obrał już w 2021 roku, kilka miesięcy po tym jak objął stanowisko dyrektora na Polskę we wchodzącym na polski rynek operatorze, przynosi doskonałe rezultaty. Potrafił dostosować działania firmy do zmieniającego się rynku, pozbywając się sieci retailowych lokali bukmacherskich, na rzecz wchodzącego na rynek Go+bet, i całkowicie skoncentrować się na rynku internetowym. W tym czasie udało mu się zbudować prawdziwy Superbet Dream Team na czele z CEO, Łukaszem Seweryniakiem, z którym wcześniej prowadził przez wiele lat markę Totolotek, za czasów jej świetności, nim została ona zamknięta w zeszłym miesiącu przez Entain, obecnego właściciela STS.
I w tym miejscu chcemy nominować firmę Entain jako pierwszą do nagrody „Gorącego Kartofla” od portalu E-PLAY.PL, za „zaoranie” legendarnej polskiej marki bukmacherskiej jaką był Totolotek.

Superbet w minionym roku dzięki doskonałej pracy całego zespołu przeprowadził wiele spektakularnych akcji marketingowych. Marce udało się ściągnąć do Polski, przy okazji turnieju Rapid&Blitz, legendarnego arcymistrza szachowego Garija Kasparowa, co wydatnie przyczyniło się do promocji tej szlachetnej dyscypliny w naszym kraju. Zorganizowano także 'Superbet Poland Dart Masters’, co także przyczyniło się do popularyzacji popularnego wśród amatorów sportu, który przeżywa w ostatnim czasie renesans.

2023 rok należał do marki Superbet!

Superbet podpisał też przełomową umowę z Lechem Poznań. Przełomową, gdyż jest ona doskonałym przykładem zupełnie innego niż do tej pory podejścia do sponsoringu, wymagającego wspólnego zaangażowania sponsora i klubu. Od ubiegłego lata, bukmacher wraz z klubem przeprowadzili wiele ciekawych i szlachetnych akcji. m.in. uhonorowano ważne historyczne wydarzenie dla Polski jakim było Powstanie Wielkopolskie. Wspólnie opracowano także formułę w ramach której środki od kibiców Lecha wracają do Akademii Lecha.

Oprócz tego Superbet, jako sponsor Polskiego Związku Narciarskiego mocno zaangażował się w skoki narciarskie, uatrakcyjniając PolSKI turniej przybyłym pod skocznie kibicom, a jesienią ubiegłego roku zdobył nawet podium w samochodowym Rajdzie Barbórki.

Dlaczego STS i Fortuna przegrały w ubiegłym roku z Superbet?

Bukmacher STS, lider polskiego rynku od przeszło dekady, ma za sobą całkiem poprawny rok, w którym doszło do jednego szczególnie ważnego wydarzenia w historii firmy. Zmienił się bowiem właściciel i głównym udziałowcem stał się światowy gigant hazardu Entain dla którego jednak zeszły rok był niczym rollercoster. Firma była bardzo aktywna i po serii wcześniejszych akwizycji, zdecydowała się jeszcze na wydanie 750 mln funtów, poprzez zależną spółkę Entain CEE (Central Eastern Europe) na zakup STS. Doprowadziło to do wchodzących w skład londyńskiego indexu blue-chipów FTSE100 spadku ceny akcji Entain(LSE: ENT).

Cena akcji zanurkowała jeszcze mocniej gdy okazało się, że Entain uwikłane w próbę przekupstwa w związku z operacjami na rynku tureckim, zgodziło się zapłacić 585 milionów funtów brytyjskiemu Urzędowi Podatkowemu i Celnemu (HMRC). Renomowany bank inwestycyjny i gigant usług finansowych Goldman Sachs zmienił nawet rekomendację akcji Entain na ’sprzedaj’. Na szczycie Entain zmienił się zarząd, a na stanowisko dyrektora został mianowany największy krytyk zakupu STS Ricky Sanders z Emminence Capital. Zmiany zaszły także w STS Polska, gdzie Mateusza Juroszka zastąpił Radim Haluza. Ten ostatni pracował wcześniej dla lidera chorwackiego SuperSport, wykupionego w 75% przez Entain w 2022 roku za 600 mln eur (plus 90 mln eur zmiennych w zależności od wyników). Obie marki weszły w skład Entain CEE.

STS na przestrzeni ostatnich miesięcy prowadził poprawne, można rzec bezpieczne działania marketingowe, które mimo wszystko nie uchroniły firmy przed spadkiem w udziale rynkowym.

Dotychczasowy wicelider, czyli Fortuna Zakłady Bukmacherskie ma za sobą całkiem udany rok. Firma aktywnie promuje swoją markę w telewizji czy internecie, mocno stawiając na swoją brand hero ’Boginię Fortunę’. Dalej też wspiera Legię Warszawa a także piłkarskie rozgrywki „Pucharu tysiąca drużyn”, czyli Fortuna Puchar Polski i Fortuna 1 Liga. Dodatkowo ten czeski bukmacher mocno stawia na świat sportów walki, co zostało docenione w zeszłotygodniowym plebiscycie Legalnych bukmacherów. To właśnie tam jedna z dwóch statuetek jaką odebrała Fortuna, była właśnie za najlepszą ofertę na sporty walki. Wygrana w tej kategorii była przysłowiowym utarciem nosa największemu konkurentowi w tym obszarze, czyli marce Betclic o której za chwilę.
To wszystko jednak nie wystarczyło, aby zachować drugie miejsce na podium, gdyż impet i zakres działań Superbet sprawił, iż ten ostatni jest na dobrej drodze do zostania bukmacherem online numer 1 w Polsce..

Stagnacja w Betclic

Betclic, czyli francuska marka która jeszcze rok temu miała udział podobny udział w rynku do Superbet, lecz minione 12 miesięcy okazały się dla niej dość rozczarowujące. Nie tylko nie zwiększyła swojej popularności wśród polskich graczy, lecz wydaje się wręcz, że droga jaką kilka lat temu obrała, czyli life-stylowe podejście, mocno skoncentrowane wokół sportów walki osiągnęło tzw. „szklany sufit”. Firma wydaje krocie na sponsoring Fame MMA, lecz dla tych którzy znają branżę od środka, nie jest żadnym zaskoczeniem, iż choć takie gale potrafią wygenerować kilkucyfrowe liczby nowych klientów, to w większości są to jednak tak zwani w branży klienci jednostrzałowi, skupieni na poczynaniach swoich idoli, influenserów, których obserwują, a nie osoby zainteresowane sportem. Stąd być może wynika ostatnia mnogość różnego rodzaju gal, lecz czy to przekłada się na regularność jeśli chodzi o obstawianie pozyskanych z tego kanału graczy? Wydaje się że gale sportów mma, w których zaciera się powoli granica między tymi „freakowymi” a z założenia sportowymi, zadomowiły się na dobre w cotygodniowym kalendarzu sportowym. Ekskluzywne prawa do oferty kursowej powodują jednak że tak pozyskani klienci nie są przywiązani do operatora.
Betclic jest też sponsorem strategicznym Ruchu Chorzów, oraz kilku innych klubów piłkarskich, podobnie jak kilku innych bukmacherów, co sprawia że jeśli firma nie wymyśli nowej strategii, to w najbliższym czasie może stać się tłem dla głównych graczy na rynku.

Duet polskich bukmacherów zamyka stawkę

Wśród marek które należy wyróżnić za zeszły rok są jeszcze polskie marki LVbet.pl oraz Betfan.pl. Ten pierwszy konsekwentnie pracował w ostatnim czasie nad poprawą produktu i swojej oferty co przyniosło wyczekiwanie przez użytkowników zmiany. Produkt LVbet to dobry produkt i w naszej opinii marka jest gotowa na to aby poczynić śmielsze kroki jeśli chodzi o ponowne silniejsze budowanie swojego wizerunku wśród polskich graczy i zdobycie większego niż obecnie udziału w rynku. Firma z międzynarodowym doświadczeniem, która jest także sponsorem lidera piłkarskiej Ekstraklasy Śląska Wrocław, mocno stawia na E-sport i jako jedyna na polskim rynku posiada dedykowaną stronę e-sportową do obstawiania. Firma z potencjałem na to aby zagościć w końcu w top 4.

LVbet to sponsor aktualnego lidera piłkarskiej Ekstraklasy.

Betfan podobnie jak LVbet to dobry produkt, i budowany od samego początku konsekwentnie wizerunek marki w stylu irlandzkiego „paddy”, gdzie ważną rolę odgrywa Mariusz Pudzianowski. To do tej pory przynosiło rezultaty i dawało bukmacherowi nadzieję na to, iż w kolejnym roku nie tylko zachowa swoją pozycję, lecz dalej zwiększy swój udział rynkowy. Do tego podobnie jak w przypadku LVbet koniecznie będą jednak śmielsze działania marketingowe, które pozwolą marce przekonać do siebie szerszą rzeszę graczy.

Debiut bukmacherski roku 2023 i…

Przypomnijmy, iż w 2023 roku na polskim rynku zadebiutowały dwie marki: Betway i ComeOn!

Start Betway, brytyjskiego operatora rodził się w bólach i jeszcze w trakcie prowadzenia rekrutacji do polskiego oddziału firma wykazała się dużym nieprofesjonalizmem. Opisaliśmy to wszystko w publikacji Betway czyli falstart 2022 roku na bukmacherskim rynku w Polsce. Już wtedy Betway zasłużył na nagrodę 'Gorącego Kartofla’, której wtedy jeszcze nie przyznawaliśmy. To co wydarzyło się na przestrzeni ubiegłego roku obliguje nas jednak do nominowania tej marki jako drugiej, po Entain, w tej niefortunnej kategorii.

Po starcie, który nastąpił w pierwszej połowie ubiegłego roku niestety nie było lepiej, i okazało się, że produkt był bardzo słabo dostosowany do polskiego rynku i zwyczajnie niekonkurencyjny. Nie zawierał nawet oferty na polskie ligi piłkarskie, co akurat jesteśmy w stanie zrozumieć. W tamtym okresie PZPN i Ekstraklasa w skandaliczny sposób wykorzystywały swoją monopolistyczną pozycję i z pozycji siły chciały się stać (i to im się w większości przypadków udawało) prawie, że udziałowcem każdego bukmachera, który chciał legalnie oferować kursy na mecze rozgrywek prowadzonych pod ich egidą!! Na szczęście zwrócił w końcu uwagę na te skandaliczne praktyki UKOiK.

Koniec tego marnego występu Betway miał miejsce w połowie stycznia, gdy zdecydowano się rzucić ręcznik i póki co zawiesić operacje na polskim rynku. Firma obiecała jednak powrót i mamy nadzieje, że będzie on dużo bardziej udany dla tej zasłużonej przecież marki wchodzącej w skład notowanej na nowojorskiej giełdzie Super Group LTD (SGHC). Betway bardzo mocno zaangażował się w świat E-Sportu, a także bardziej tradycyjnych sportów jak darts czy snooker, i ponad wszystko piłki nożnej, gdzie od lat utożsamiany jest z londyńskim West Ham United. Trzymamy kciuki aby po powrocie marka zaczęła prezentować w Polsce to z czego jest znana na świecie.

ComeOn!, szwedzki operator, wystartował na jesieni ubiegłego roku i choć był to cichy start (soft launch), bez żadnej aktywności marketingowej, to pierwsze miesiące okazały się być dla bukamchera co najmniej zadawalające. W przeciwieństwie do Betway produkt jaki oferuje bukmacher jest już sprawdzony na polskim rynku, dzięki temu że w grupie ComeON! znajduje się jeszcze operujący już od kilku lat w Polsce PZBuk. Docenili to organizatorzy gali Legalnych Bukmacherów, doceniamy i my, lecz uważamy że to za mało aby zasłużyć na statuetkę za zeszły rok. ComeOn! posiadając już niezły produkt na starcie, stoi jednak w pozycji która pozwala snuć plany zdobycia większego udziału w rynku. I tego od tej marki oczekujemy!

Wymagać to będzie jednak opracowania strategi i podjęcia konkretnych działań marketingowych, które przekonają polskiego gracza, że warto tej marce (ponownie) zaufać. Jest je trochę łatwiej w przeciwieństwie do zupełnie nowych projektów gdyż ComeOn! operował w Polsce wiele lat temu, na nieuregulowanym jeszcze wtedy polskim rynku igamingu, i miał w nim solidny kilku procentowy udział. 

Mając na uwadze powyższe fakty chcemy nominować markę ComeOn! do kategorii najlepszy debiut za 2024 rok i liczymy, że wkrótce dołączy w tej kategorii zasłużony Betway. Trzymamy kciuki za obie brandy oraz kolejnych operatorów, chcących podjąć wyzwanie na naszym rynku.

Kategorie w nagrodach dla branży hazardowej od E-PLAY.PL

W przyszłorocznej edycji zdecydowaliśmy się rozdać nagrodę w jednej dodatkowej kategorii. Jest nią:

  • Dostawca najlepszego produktu do zakładów bukmacherskich.

Dodatkowo zamierzamy się w tym roku mocniej przyjrzeć branży tradycyjnych bukmacherów naziemnych, a raczej tego co z niej zostało po czasach pandemii i ogólnej cyfryzacji i przenoszenia się do internetu. Jeśli wnioski będą wystarczająco optymistyczne to i w tej kategorii wyróżnimy najlepszego operatora w Polsce.

Przypominamy iż nagrody dla branży hazardowej w tegorocznym plebiscycie E-PLAY.PL zostaną rozdane w następujących kategoriach

  • Najlepszy bukmacher 2023 roku (zwycięzca Superbet)
  • Najlepszy bukmacherski debiutant w 2023 roku (brak zwycięzcy)
  • Najlepszy mecenas sportu (ogłoszenie wkrótce)
  • Najlepsza kampania marketingowa (ogłoszenie wkrótce)
  • Najlepsze Studio gier kasynowych (ogłoszenie wkrótce)
  • Nagroda specjalna 'Gorący Kartofel’ (ogłoszenie wkrótce)
  • Człowiek roku branży hazardowej (ogłoszenie wkrótce)
  • Kobieta roku branży hazardowej (ogłoszenie wkrótce)

Zwycięzcom gratulujemy. Nominowanych oraz także tych, o których w tej publikacji nie wspomnieliśmy serdecznie pozdrawiamy i życzymy sukcesów w rozpoczętym roku.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-PLAY.PL